La Londra, cele mai importante case de licitații din lume au anulat „Săptămâna Artei Ruse”, târgul de artă pentru cumpărătorii ruși. La New York, miliardarul rus Vladimir Potanin a demisionat din consiliul de administrație al Muzeului Guggenheim.
La Moscova, artiștii își anulează expozițiile din Garage, muzeul fondat de Dasha Zhukova, un colecționar de artă și fosta soție a oligarhului sancționat Roman Abramovici. În timp ce lumea caută să riposteze împotriva oligarhilor ruși sancționați și a „câștigurilor lor nenăscute”, industria de artă, încearcă să întrerupă relațiile de decenii cu magnații străini.
Sancțiunile din lumea artei
Dar, în timp ce bunuri personale precum iahturi, conace și avioane sunt confiscate în urma invaziei Ucrainei, experții au declarat pentru Insider că industria artei de 50 de miliarde de dolari se confruntă cu „găuri deschise” când vine vorba de chestiunea proprietății. Mikhail Fridman, care este sancționat de UE și Marea Britanie, a cumpărat „FourMarilyns” al lui Andy Warhol din 1962 pentru 38,2 milioane de dolari la Phillips în 2013. Anul următor, el l-a oferit unui bancher turc pentru 44 de milioane de dolari.
Roman Abramovici – care se află și pe listele de sancțiuni ale UE și Marea Britanie – ar fi achiziționat lucrări, inclusiv „BenefitsSupervisorSleeping” a lui Lucian Freud, pentru 33,6 milioane de dolari la Christie's și un triptic Francis Bacon pentru 86,3 milioane de dolari la Sotheby's.
Atât Fridman, cât și Abramovici și-au achiziționat arta prin galeria Gagosian din New York, al cărei fondator a fost numit „negustorul oficial de artă al oligarhiei ruse”, potrivit New York Post. Întrebată dacă relațiile cu clienții lui Gagosian se vor schimba în lumina sancțiunilor recente, galeria a spus că a „stabilit controale interne eficiente și ia măsuri pentru a respecta pe deplin toate legile relevante”.
La sfârșitul lunii februarie, SUA, Canada și țările importante din Europa de Vest au anunțat un grup operativ pentru a identifica și îngheța activele deținute de elitele puterii ruse în alte jurisdicții. Dar pentru a îngheța un activ, trebuie să dovediți cui îi aparține - o întrebare de milioane de dolari în lumea artei, unde achizițiile anonime și ascunse sunt obișnuite.
Piața globală de artă este „una dintre cele mai puțin transparente părți ale sistemului financiar”, a declarat pentru Insider dr. Louise Shelley, directorul Centrului pentru terorism, criminalitate transnațională și corupție de la Universitatea George Mason.În 2020, o investigație bipartizană a Senatului a constatat că intermediarii de artă au cumpărat mai mult de 18 milioane de dolari în artă de mare valoare în SUA prin intermediul unor companii-fantasmă legate de oligarhii ruși, după ce SUA i-au sancționat în martie 2014.
Artistul nu este niciodată cunoscut
Structura lumii artei este deosebit de susceptibilă la această practică de „spălare” a banilor obținuți ilegal, astfel încât par să provină din surse legitime.Pentru început, este adesea dificil să identifici cumpărătorul real, spune dr. Moyara Ruehsen, director al Programului de management al criminalității financiare la Institutul de Studii Internaționale Middlebury din Monterey.
„Nimeni nu va cumpăra nimic sub numele său real. Chiar și cineva care nu are nimic de ascuns, este achiziționat fie de un trust, fie de o companie-protecție”, a spus Ruehsen pentru Insider. „Casele de licitații și galeriile de artă întâlnesc rar persoana care vinde opera de artă sau persoana care cumpără opera de artă”.
În al doilea rând, cea mai mare parte a artei este mai ușor de transportat și de ascuns decât alte bunuri, cum ar fi iahturile și avioanele private, dintre care multe au fost confiscate de la oligarhii ruși în ultimele săptămâni. Piesele de ultimă generație sunt adesea depozitate în zone economice libere sau în depozite mari numite porturi libere, unde mărfurile sunt supuse unor taxe.
Lucrările de artă pot fi cumpărate și vândute fără a părăsi vreodată porturile libere, permițându-le să rămână discrete în timp ce guvernele caută bunurile persoanelor sancționate. Elitele sancționate pot încerca să protejeze arta de confiscare, transferând proprietatea pe hârtie unui asociat de încredere, care nu a fost sancționat.
Opera de artă are atractivitatea de a avea un preț de piață mai subiectiv, permițând proprietarilor privați să mărească prețurile cu milioane de dolari pentru a crește profiturile. „Este foarte greu să discutăm care este adevărata valoare a produsului pe care îl comercializăm”, a spus Ruehsen. „Cu alte mărfuri, este mai greu să faci asta”.
Procesul de achiziție
La rândul lor, casele de licitații spun că sunt pregătite să elimine persoanele sancționate din listele lor de clienți. Sotheby's a declarat pentru Insider că „desfășoară afaceri în strictă conformitate cu toate legile și reglementările aplicabile, inclusiv sancțiunile” și că „va respecta orice reglementări puse în aplicare”.
Christie's a declarat că „a luat imediat măsuri prin intermediul proceselor noastre stricte de identificare a clienților ca parte a programelor noastre globale de combatere a spălării banilor și de respectare a sancțiunilor”.
Un purtător de cuvânt al lui Phillips a declarat pentru Insider cum compania are „măsuri în vigoare pentru a se asigura că nicio persoană sau instituție vizată de sancțiuni nu poate face afaceri direct sau indirect prin intermediul camerelor noastre de vânzare”. Phillips este deținut de compania rusă de produse de lux Mercury Group, potrivit Business Insider.