Unele dintre cele mai impresionante picturi ale celebrului artist Pablo Picasso au fost inspirate de prima sa soţie, balerina Olga Khokhlova. Relaţia dintre cei doi a început emoţionant şi s-a terminat dramatic. Olga i-a marcat însă viaţa şi cariera celebrului artist.
Revista „Vanity Fair“ prezintă câteva fragmente din cel de-al treilea volum al cărţii „A Life of Picasso“ a istoricului de artă John Richardson. În aceste pagini istoricul scrie despre transformarea primei soţii a lui Picasso din iubita virgină în soţia posesivă şi furioasă. Toate acestea îi vor marca artistului viaţa şi cariera. Doamna Picasso
„Dornic de a găsi o înlocuitoare pentru femeia care l-a refuzat (n.r. - Irène Lagut, iubita care îi promisese că se va căsători cu el, dar s-a răzgândit), s-a îndrăgostit rapid de una dintre balerinele rusoaice ale lui Serge Diaghilev (n.r. - impresar rus, fondator al companiei de balet „Ballets Russes“), Olga Khokhlova, în vârstă de 25 de ani. Deşi a curtat-o în mod sistematic, Olga s-a dovedit a fi extrem de virtuoasă. Virtuozitatea era o provocare căreia Picasso trebuia să-i facă faţă de multe ori. Diaghilev l-a avertizat că o rusoaică respectabilă nu-şi va sacrifica virginitatea dacă nu este sigură că se va căsători“, scrie Richardson.
Picasso o cunoscuse pe Olga la o repetiţie a unui spectacol de balet. După un an şi trei luni s-au şi căsătorit. „Cu zece ani mai tânără decât Picasso, Olga avea trăsături frumoase, păr roşiatic închis, ochi verzi, un corp suplu şi o privire plină de melancolie à la «Lacul lebedelor».“
În afara provocării pe care o reprezenta virginitatea Olgăi, căsătoria cu ea a avut ca motiv şi disperarea artistului care ajunsese la 35 de ani şi nu îşi întemeiase o familie. Îşi dorea o soţie respectabilă şi un moştenitor. Iar Olga, după ce şi-a dat seama că Picasso devenise mai cunoscut decât ar fi putut ea fi vreodată, şi-a sacrificat cariera de balerină şi a devenit doamna Picasso. Portrete lipsite de tandreţe
Primul portret pe care i l-a făcut Olgăi arăta un personaj faţă de care nu simţea mare lucru. Richardson spune că acest lucru s-a datorat în mare parte faptului că aceasta nu i-a permis mult timp lui Picasso să doarmă în aceeaşi cameră cu ea. „Primul portret pe care i l-a făcut este surprinzător de lipsit de afecţiune. Ochii plini de reproş ai Olgăi şi buzele încreţite privesc înainte la portretele nemiloase pe care i le va face după 15 ani, când mariajul lor se va fi sfârşit“, spune Richardson.
După ce Olga a cedat, tablourile în care apărea ea au arătat printre picături şi scene din intimitatea lor. „Unul dintre puţinele care evocă dorinţa mai mult decât posesia este o schiţă în care apare Olga cu o privire languroasă, stând pe un şezlong şi îmbrăţişând un ursuleţ de pluş“, adaugă istoricul. Nunta lor a fost amânată de două ori din cauza unei leziuni la picior a Olgăi. După căsătorie aceasta a devenit o femeie de casă. Era gazda perfectă, şia alcătuit o echipă de ajutoare, cu majordom, bucătar, cameristă şi şofer. După ce a născut, pe 4 februarie 1921, relaţia dintre cei doi s-a schimbat însă.
Picasso îl iubea pe fiul lor, Paul Joseph, dovadă fiind picturile în care apărea acesta, dar modul ei de a se comporta, plină de mândrie că e doamna Picasso, soţia celui mai cunoscut pictor al momentului, l-au făcut să-şi schimbe atitudinea faţă de ea. „Olgăi îi place ceaiul, caviarul, produsele de patiserie“, i-a spus Picasso uneia dintre modelele sale.
„Mie îmi plac cârnaţii şi fasolea“, scrie Richardson. Portretele ei, realizate în această perioadă o arată plină de furie, trasă la faţă şi bolnavă. „Olga arată în primele ei portrete ca o soţie-trofeu, mai niciodată ca o femeie ce poate fi dorită din punct de vedere sexual.“
Femeia visurilor lui
Mariajul lor a început să se destrame din ianuarie 1927, când artistul a cunoscut-o pe Marie- Thérèse Walter. „Într-o seară, în timp ce stăbătea străzile în căutarea «iubirii nebune», artistul în vârstă de 45 de ani a dat peste femeia-copil a visurilor lui, care făcea cumpărături în Galeriile Lafayette. Era o adolescentă blondă, ochi de un albastru cobalt şi un corp voluptuos - sâni mari, robuşti şi fermi, genunchi foarte bine croiţi... Marie-Thérèse Leontine Walter avea 17 ani şi pentru următorii nouă ani va fi marea iubire a lui Picasso“.
Marie-Thérèse şi-l aminteşte pe Picasso spunând: „Ai o faţă interesantă. Mi-ar plăcea să-ţi fac un portret. Simt că vom face foarte multe lucruri minunate împreună“. Întâlnirea cu Marie-Thérèse îi va schimba viaţa. Îşi va ascunde amanta de geloasa sa soţie, iar tablourile în care o înfăţişează capătă mai multă senzualitate. Pentru a o întruchipa în operele sale o alegorizează sub formă de chitară, ulcior, farfurie cu fructe. Uneori făcea portretul unei alte femei în locul în care şi-o imagina pe Marie-Thérèse. Olga nu va fi iertată Richardson nu se îndoieşte că Olga aflase deja că soţul o înşală şi chiar că descoperise identitatea amantei. Din această perioadă datează multe opere ale sale în care le înfă- ţişează atât pe soţie, cât şi pe amantă. „«The Kiss»“ este un hibrid: un profil demonic al Olgăi în stânga şi un chip senin cu suviţe blonde, înfăţişând-o pe Marie-Thérèse, în dreapta“.
„În 1934, când erau pe punctul de a se despărţi, Picasso va face o reinterpretare mult mai crudă a morţii lui Marat. De data, asta o Olga maniacă îi taie gâtul cu un cuţit amantei.“ Olga era însă mulţumită cu statutul său şi dându-şi seama că Marie-Thérèse nu are pretenţii de căsătorie va trece cu vederea.
Nici Picasso nu a vrut să divorţeze, deşi îşi propusese acest lucru când a aflat că amanta îi va dărui o fiică, pentru că a auzit că bunurile din timpul căsătoriei, inclusiv operele şi materialele lui, trebuiau împărţite. Olga află însă acest lucru şi hotărăşte să divorţeze. Picasso n-o va ierta niciodată. Nici nu se va duce să o vadă pe patul de moarte, deşi aceasta l-a chemat de mai multe ori. PORTRET PE SCURT Un artist al secolului al XX-lea > Numele întreg: Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno MarÌa de los Remedios Cipriano de la Santìsima Trinidad Martyr Patricio Clito Ruiz y Picasso > Data naşterii: 25 octombrie 1881 > Mişcarea artistică: Cubism > Cele mai cunoscute opere: Les Demoiselles d’Avignon (1907), Guernica (1937), Weeping Woman (1937) > Data decesului: 8 aprilie 1973, la vârsta de 91 de ani.