Oglinzile laterale redau obiectele mai aproape decât par. La ce folosește această măsură
- Antonia Hendrik
- 23 martie 2025, 10:22

Oglinzile laterale ale automobilelor nu sunt oglinzi obișnuite, precum cele pe care le găsim în locuințe. Acestea sunt oglinzi convexe, având o formă curbată spre exterior.
Oglinzile laterale au un rol foarte important
Razele solare se reflectă spre exteriorul centrului oglinzii, ceea ce îi permite șoferului să nu fie deranjat de lumina soarelui în timpul condusului. Pentru ochiul uman, imaginea reflectată de o suprafață curbată pare a fi localizată acolo unde undele de lumină se întâlnesc.
Acesta este cunoscut ca punctul focal. Totuși, undele de lumină divergente s-ar intersecta doar dacă ar continua să treacă prin oglindă, spre partea opusă. Prin urmare, imaginea mașinii pare a fi situată în spatele oglinzii, la o distanță mai mare de ochi.
Mai mult, unul dintre beneficiile acestei forme este că îi oferă șoferului un câmp vizual extins, ajutându-l să identifice mai multe pericole posibile. Practic, aceasta reprezintă o creștere a siguranței. Un dezavantaj al formei convexe este că, în esență, distorsionează dimensiunile obiectelor aflate în interiorul ei.
Șoferii sunt de cele mai multe ori derutați
Oglinzile laterale pot crea, de asemenea, confuzii. Atunci când o mașină din spatele vostru pare a fi la o distanță considerabilă, s-ar putea să fiți tentat să schimbați rapid banda. Totuși, este posibil ca distanța dintre voi și vehiculul din spate să nu fie suficient de sigură pentru a face acest lucru.

oglinda retrovizoare
Multă lume s-a întrebat dacă există vreo variantă de oglindă care ar putea funcționa ca o soluție de compromis. Cu siguranță, oamenii au încercat acest lucru, inclusiv dr. Andrew Hicks, profesor de matematică la Universitatea Drexel din Pennsylvania.
Oglinzile laterale, modificate după multe calcule
În 2012, Hicks a obținut un brevet în SUA pentru un design pe care l-a realizat folosind un algoritm ce a implicat zeci de mii de calcule, rezultând o oglindă cu un câmp vizual de 45 de grade și o distorsiune minimă.
„Imaginați-vă că suprafața oglinzii este formată din multe oglinzi mai mici întoarse în unghiuri diferite, ca o minge de discotecă. Algoritmul este un set de calcule pentru a manipula direcția fiecărei fețe a globului disco metaforic, astfel încât fiecare rază de lumină care ricoșează din oglindă să arate șoferului o imagine largă, dar nu prea distorsionată, a scenei din spatele său”, a explicat Andrew Hicks.
Totuși, percepția obiectelor ca fiind mai apropiate atunci când le observăm prin oglinda retrovizoare a mașinii reprezintă, de fapt, o măsură de precauție, scrie iflscience.com.