Oamenii ar putea fi colacul de salvare al turismului romanesc
- Adam Popescu
- 31 iulie 2007, 03:00
Markus Ehrensberger, profesor de turism la Universitatea din Salzburg-Klessheim, spune ca ospitalitatea romanilor ar trebui sa fie mai vizibila.
Romania are nevoie de un brand turistic puternic, de reclama pe canalele internationale corespunzatoare potentialului sau turistic si de specialisti buni care sa le realizeze pe toate.
Acestea sunt concluziile consultantului austriac in turism Markus Ehrensberger. Expertul a scolit, timp de zece zile, la Bucuresti, 25 de specialisti romani care vor deveni formatori pentru personalul care va fi angajat in structurile turistice.
EVZ: Cum arata destinatia turistica Romania pentru un strain? Markus Ehrensberger: Posibilitatile pe care le aveti in Romania si pe care puteti sa le oferiti strainilor nu sunt foarte clar prezentate. Adica unui strain nu i se ofera o imagine concreta referitor la Romania ca destinatie de relaxare intr-o vacanta la mare sau la munte sau in Delta Dunarii.
Cum vedeti tara noastra, ca expert international? Romania este o tara care creste foarte repede, se dezvolta repede si joaca un rol foarte important in Uniunea Europeana - are 22 de milioane de locuitori. Insa Romania conteaza nu doar ca piata, ci poate contribui la valorile UE prin multe aspecte.
Enumerati principalele probleme din turismul romanesc. Pregatirea fortei de munca, adica dezvoltarea resurselor umane. Oamenii nu sunt atrasi sa lucreze in domeniul turistic. Este o problema pe care o intalnim si in centrul Europei.
Majoritatea tinerilor nu considera turismul drept o optiune reusita de cariera. Specialistii care fac selectie de personal in acest domeniu trebuie sa fie si ei bine pregatiti. Un alt aspect cu probleme este infrastructura. In Bucuresti am vazut ca se lucreaza mult la drumuri, dar este normal pentru ca in acest fel lucrurile se imbunatatesc.
Exista lucruri care impiedica dezvoltarea turismului din Romania? Da. Principala piedica este necoordonarea dintre organizatiile reprezentative pentru turism din mediul privat cu cele din cadrul institutiilor statului. Colaborarea dintre aceste organizatii trebuie sa fie mai intensa si mai concentrata pe rezolvarea impreuna a problemelor concrete.
Ce trebuie sa faca firmele si guvernul pentru ca turismul autohton sa fie mai atractiv pentru straini? Responsabilii din turism trebuie sa faca o reclama mai concertata a destinatiei turistice Romania peste hotare. Trebuie sa va stabiliti punctele forte si sa creati niste spoturi pe care sa le difuzati, in special, in strainatate. Turismul altor tari este prezentat prin clipuri publicitare excelente care reusesc sa atraga vizitatorii straini sa mearga acolo.
Pe ce segment turistic trebuie sa se concentreze Romania? Romania are multe posibilitati. In acest moment, sunteti concentrati pe litoralul Marii Negre, deoarece 40a din locurile de cazare sunt pe litoral. Dar eu vad un mare potential in alte locuri cum ar fi Suceava, Banat, zonele rurale, Delta Dunarii si muntii. A crescut mult interesul pentru formele speciale de turism, cum ar fi mountain biking si pescuitul sportiv, iar Romania are resurse pentru dezvoltarea acestora.
Care ar putea fi brandul turistic al Romaniei? Dracula este cu siguranta insuficient. La crearea unui brand turistic trebuie folosit peisajul, originalitatea, autenticitatea. Romanii sunt ospitalieri, au aceasta trasatura naturala, insa ei trebuie sa stie s-o faca vizibila si pe plan international. In acest context, dezvoltarea resurselor umane este importanta in obtinerea unei imagini internationale ca sa atraga mai multi turisti decat aveti in prezent.
Carte de vizita
20 de ani de experienta in turism
Markus Ehrensberger este proprietarul firmei de consultanta „Applied experiences” din Austria, avand 20 de ani de experienta in turismul austriac si international, dar si in infiintarea si managementul organizatiilor. Activitatea companiei pe care o conduce este axata in mare parte pe trainingul specialistilor din turism, oferind insa totodata cursuri de leadership si de instruire a managerilor.
Dezvoltarea si implementarea strategiilor de extindere a serviciilor pe piata este un alt serviciu oferit de firma consultantului. Markus Ehrensberger este profesor la Facultatea de Turism si la Institutul de Turism si Management Hotelier din Salzburg-Klessheim.