Emigrată în 2002, la numai 17 ani, Lucia Gabriela Timiş a reuşit performanţa de a lua atât examenul de bacalaureat, cât şi pe cel de licenţă cu notă maximă.
Românca s-a stabilit în Gorgonzola, din provincia Milano, într-o zonă în care numărul emigranţilor de origine română este foarte redus. Acesta este unul dintre motivele pentru care a ajuns în atenţia presei locale, prin rezultatele sale şcolare excepţionale.
”Am venit în Italia la 17 ani şi am început imediat liceul tehnic comercial "Argentia" în clasa a XI-a. Am ţinut un examen de admitere care nu a mers prea bine din cauza greşelilor gramaticale, chiar dacă limba italiană reuşeam să o vorbesc destul de bine. În ciuda acestui fapt, profesorii mi-au acordat încredere. Cu timpul am eliminat greşelile de gramatică şi ortografie pe care le făceam şi a început să-mi placă din ce în ce mai mult materiile pe care le studiam”, povesteşte Lucia Timiş pentru publicaţia "Gazeta Românească".
Prima elevă străină care a luat 10 la bacalaureat Chiar dacă primele luni de şcoală în sistemul de învăţământ italian s-au dovedit dificile, din cauza carenţelor gramaticale şi ortografice, românca a reuşit să le remedieze. Ulterior, s-a concentrat pe materii, iar cu ajutorul profesorilor, care au ştiut cum să o îndrume, Lucia a reuşit să ia toate examenele de bacalaureat cu notă maximă, cu 100 de puncte din 100, fiind prima elevă străină din Gorgonzola care a obţinut acest rezultat.
Următorul pas a fost înscrierea la facultate. Alegerea sa a fost de economia bancară la Facultatea Bicocca din Milano. "În timpul facultăţii greutăţile întâmpinate s-au rezumat la unele examene de statistică şi informatică în care eram mai puţin pregatită faţă de alţi colegi care veneau de la alte licee. Dar cu puţină straduinţă şi efort am reuşit să trec cu succes respectivele examene. Satisfacţiile le aveam după fiecare examen trecut cu succes, ştiind că obiectivul pe care mi-l propusesem era din ce în ce mai aproape”, a mai precizat aceasta pentru "Gazeta Românească".
În ceea ce priveşte comparaţia între sistemul de învăţămât din România şi cel din Italia, tânăra precizează că "în Italia, profesorii sunt la fel de disponibili cu toţi studenţii, indiferent de nivelul lor de pregatire. Şcoala românească, în schimb, este mult mai rigidă şi selectivă. Relatiile umane nu sunt la fel de importante dar, în schimb, pregătirea elevilor este mai de calitate faţă de şcoala italiană. Punctul forte al şcolii italiene este calitatea relaţiilor umane. Nu există niciun zid între profesori şi elevi”, a mai precizat aceasta.
”După absolvirea celor trei ani de facultate am decis să continui masteratul în economie şi finanţe, pentru a completa ciclul de studiu înainte de a găsi o slujbă corespunzătoare. Proiectul meu de viitor este o carieră în finanţe, obtinută cu paşi mici, dar siguri. Sper să găsesc o slujbă bună care să mă ajute să fiu independentă şi să îmi răsplătesc părinţii care m-au întreţinut în timpul facultăţii. Mare parte din rezultatul obţinut îl datorez lor şi sacrificiilor pe care le-au făcut ca eu să mă concentrez doar la studiu. Datorită lor nu a trebuit să lucrez în timpul facultăţii”.
Sursa: Gazeta Românească