Proiectul unei noi staţiuni la Poarta Raiului, din judeţul Alba, destinată practicării sporturilor de iarnă, va deveni realitate peste aproximativ trei ani.
Este pentru prima dată când autorităţile judeţene dau un termen destul de concret pentru momentul în care turiştii se vor putea caza aici şi, în cazul în care criza economică nu va deveni foarte gravă, vor avea la dispoziţie cel puţin o pârtie de schi modernă.
După întârzieri şi amânări datorate unor conflicte legate de statutul administrativ al terenului, proiectul începe să prindă contur. Până la sfârşitul săptămânii, Consiliul Judeţean Alba va depune spre finanţare din fonduri europene, în cadrul Programului Operaţional Regional, un proiect referitor la reabilitarea DJ 704, care face legătura între DN 7 şi DN 67C, pe traseul Şibot-Valea Cugirului - Poarta Raiului - Oaşa. Drumul are aproape 80 de kilometri, iar tronsonul propus spre reabilitare cu fonduri europene are peste 15 kilometri, de la barajul Canciu până la barajul Oaşa.
Podurile şi podeţele, în stare deplorabilă
La ora actuală, drumul se află într-o stare atât de proastă încât traficul auto se desfăşoară cu dificultate, nefiind asigurate condiţiile minime de siguranţă în exploatare, după cum au recunoscut chiar reprezentanţii Direcţiei Tehnice din cadrul CJ Alba. De asemenea, podurile şi podeţele au nevoie de intervenţii majore pentru a fi aduse într-o stare tehnică corespunzătoare.
Valoare totală a proiectului depăşeşte 15 milioane de euro, doar 2% din această sumă urmând să fie suportată din bugetul judeţean. Pe lângă acest proiect, Compania Naţională de Drumuri a început deja reabilitarea DN 67C, care leagă zona turistică de municipiul Sebeş, aflat şi el într-o stare gravă.
Studiu de fezabilitate pentru electrificare
În paralel, administraţia judeţeană pregăteşte restul proiectelor necesare pentru realizarea infrastructurii noii staţiuni. „Acum pregătim studiul de fezabilitate pentru electrificarea zonei, ca să putem să îl depunem cât mai repede şi să atragem fondurile pentru electrificare. Studiul pentru drumul judeţean va fi depus până în data de 6 iunie, după care următorul pas este să facem alimentarea cu apă a zonei. Investitori deja sunt pe proiectul care există pentru construirea de pensiuni, hoteluri şi tot ce înseamnă infrastructura de turism. Avem şi mai căutăm parteneri pentru pârtiile de schi”, a spus preşedintele CJ Alba, Ion Dumitrel.
„Am primit de la Consiliul Local Săsciori terenul pentru construirea bazei Salvamont, iar restul paşilor sunt deja calculaţi. Eu sper ca în maxim trei ani să avem drumul făcut, să avem electrificare făcută, la fel şi alimentarea cu apă şi să apară primele pensiuni. Şi, dacă ne ajută Dumnezeu, să avem o investiţie privată în pârtiile de schi, dacă nu şi dacă situaţia econmică a judeţului va fi bună, adică să avem un buget cel puţin la nivelul celui din acest an, poate facem noi prima investiţie în pârtii împreună cu consiliile locale cu care suntem parteneri, este vorba despre Şugag, Săsciori şi Pianu, să facem împreună prima pârtie cu teleschi şi tot ce trebuie”, a explicat preşedintele CJ Alba.
El s-a declarat încrezător că firmele care au concesionat deja teren, parcelele care au fost delimitate conform planului urbanistic aprobat CJ Alba, vor reuşi să îşi amenajeze pensiunile şi hotelurile până când infrastructura va fi gata, astfel încât acestea să îşi deschidă porţile pentru turişti în cel mult trei ani.
Date tehnice
18 pensiuni, pe 30 de hectare
Potrivit Planului Urbanistic Zonal realizat de CJ Alba, în zona Poarta Raiului, pe aproximativ 30 de hectare se vor construi 18 pensiuni, care vor oferi cam o mie de locuri de cazare. Acesta este însă numai nucleul staţiunii, care va putea fi extinsă în funcţie de cerere. Este posibil ca mulţi turişti să prefere să nu înnopteze în staţiune, deoarece aceasta este situată aproape de localităţile mari, respectiv la aproximativ 55 de kilometri de Cugir şi cam 75 de kilometri de Sebeş.
În planul de amenajare a teritoriului sunt prevăzute cinci pârtii uşoare şi două pârtii medii, ca grad de dificultate, cu o lungime totală de 15.120 metri şi cu o capacitate de 5.800 de schiori pe zi. Toate pârtiile vor avea ca punct de plecare Vârful lui Petru şi vor duce spre două zone: Luncile Prigoanei şi Poarta Raiului.