O nouă metodă de înșelăciune. Au apărut escroci care pretind că sunt angajații unor bănci. Cum procedează falșii „bancheri”

Conversație telefonică Sursa foto: Pixabay

În zilele noastre, escrocii combină strategii mai vechi de înșelăciune cu tehnologia modernă pentru a crea o nouă metodă prin care să fraudeze online. În acest sens, Poliția Română atrage atenția asupra unei campanii de fraude, aflată în desfășurare și foarte răspândită, comisă de falși angajați ai unor bănci.

Escrocii folosesc entități cu care majoritatea oamenilor sunt familiarizați, cum ar fi bănci, mărci recunoscute, instituții financiare, agenții guvernamentale și așa mai departe, pentru a spulbera suspiciunile viitoarei victime. În acest sens, politia atrage atenția asupra unei campanii de fraude online, aflată în desfășurare și foarte răspândită în mai multe țări europene, comise de falși angajați ai unor bănci.

Escrocii dau telefon victimelor spunând că sunt angajații unor bănci

Mai exact, Poliția Română a fost informată cu privire la o campanie de fraude online, care este în desfășurare de câteva luni, având o răspândire la scară largă în mai multe țări europene, printre care Germania, Austria, Olanda, Finlanda și Belgia, săvârșite prin apeluri telefonice nesolicitate, în care infractorii își atribuie identitatea unor persoane din cadrul unităților bancare.

„Victimele sunt informate cu privire la faptul că, în urma unor atacuri cibernetice, conturile lor bancare au devenit vulnerabile şi că trebuie să transfere de urgenţă soldul disponibil într-un cont sigur al băncii, în caz contrar existând riscul pierderii sumelor de bani aflate în aceste conturi”, se arată în comunicatul Poliţiei Române.

Despre metoda „phone number spoofing”

Pentru a-și falsifica identitatea, hoții cibernetici folosesc o varietate de metode, inclusiv adrese de e-mail, site-uri web sau numere de telefon falsificate, precum și scheme mai complexe, cum ar fi adrese IP false. Mai exact, falsificarea apare atunci când un escroc de pe internet își asumă identitatea altor persoane, în cazul acesta se dau drept angajații unor bănci.

„În această modalitate, bănuiții conving persoanele vătămate, în general persoane în vârstă sau cu o educație financiară precară, să transfere banii în conturi bancare controlate de aceștia, deschise la aceeași bancă, de unde sumele sunt transferate succesiv și transformate în criptomonede, în vederea îngreunării depistării persoanelor bănuite. Acest tip de înșelăciune este cunoscut instituțiilor de aplicare a legii sub denumirea de phone number spoofing”, arată IGPR.

Românii sunt sfătuiți să nu dea curs celor transmise prin telefon

Polițiștii le recomandă oamenilor ca, în cazul în care primesc astfel de apeluri telefonice nesolicitate, să nu le dea curs celor transmise telefonic, să nu acceseze eventualele linkuri sau atașamente transmise și să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție.

„În situaţia în care primiţi astfel de apeluri telefonice nesolicitate, vă recomandăm să nu daţi curs celor transmise telefonic, să nu accesaţi eventualele linkuri sau ataşamente transmise şi să vă adresaţi celei mai apropiate unităţi de poliţie. Până în prezent, Poliţia Română nu a fost sesizată cu privire la comiterea unor fapte cu acest mod de operare, această comunicare având rolul de a informa şi preveni cetăţenii”, a transmis IGPR.