Vânzările de automobile pe piaţa din Rusia au avut de suferit luna trecută. Industria s-a prăbușit după războiul provocat de Vladimir Putin în Ucraina, iar constructorii auto străini au decis să boicoteze Rusia. Rubla este la pământ.
Măcelul provocat de Vladimir Putin în Ucraina a venit cu foarte multe dezavantaje pentru Rusia. Vânzările de automobile noi au scăzut cu 60% în martie comparativ cu luna trecută la Rolf, cel mai mare dealer auto din Rusia, a declarat directorul general Svetlana Vinogradova. Cererea va scădea mai rău ca în Spania.
Colapsul pieţei auto vine într-un context în care consumatorii îşi direcţionează cheltuieile spre produsele esenţiale. Mașinile costă cu 40% mai mult din luna martie. Producători auto, Toyota Motor Corp. sau Volkswagen AG l-au sancționat pe Putin și au oprit producţia în Rusia. Multe firme se feresc să mai colaboreze cu țara condusă de acesta.
În condiţiile în care cumpărătorii se confruntă cu preţuri mai mari şi opţiuni reduse, Guvernul se bazează pe producţia internă. Autoritățile au în plan ca autoturismele importate din Europa şi Japonia să fie schimbate cu modele chineze şi indiene, susţine Anton Shaparin, vicepreşedinte la National Automobile Union.
Mașinile au devenit un lux în Rusia
"Mulţi oameni spun că tovarăşii noştri chinezi nu vor abandona piaţa noastră. Desigur că nu o vor face, o vor mulge până la ultima rublă", spune Anton Shaparin, precizant faptul că preţul automobilelor marca Haval pe care constructorul chinez Great Wall Motor Co. le asamblează în Rusia e mai mare cu 50% de la începutul războiului.
Producătorii Ford Motor Co. sau Honda Motor Co. refuză să mai livreze mașini în țara condusă de Putin. La rândul său, grupul francez Renault SA a suspendat operaţiunile pe a doua cea mai importantă piaţă a sa. Dependenţa mare a constructorilor ruşi de componentele importate a speriat populația și a dus la creșterea prețurilor. AvtoVaz, cel mai mare constructor auto din Rusia, și-a mărit prețurile de foarte multe ori.
Mașinile au devenit un lux în Rusia, iar oamenii au început să achiziționeze de la reprezentanţa auto Autodom din oraşul Kostanay din Kazahstan, amplasat la 180 de kilometri sud de graniţa cu Rusia. Peste 10% din vânzări au fost făcute de clienții ruși.
"Dacă Europa nu reia livrările, China va fi principalul beneficiar, cel puţin în termeni de piaţă. Însă volumele de vânzări vor continua să scadă", spune Azat Timerkhanov de la firma de consultanţă Autostat din Rusia, potrivit agerpress.