O nouă lovitură pentru Ilan Şor. Magazinele Duty Free vor fi evacuate din Aeroportul Chişinău
- Sanda Frunze
- 17 martie 2025, 13:48

Republica Moldova. Politicianul fugar, Ilan Șor, riscă să rămână fără magazinele Duty Free din incinta Aeroportului Chișinău. Potrivit șefului Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, autoritățile vor renunța la licitații. În cadrul unei emisiuni televizate, Cojuhari a declarat că în câteva luni, ca și în cazul spațiilor de alimentație, aerogara urmează să preia și zonele Duty Free din terminal.
„Spre asta mergem. Totul va fi bine. Au fost preluate toate spațiile o dată, întreprinderea să aibă timp să se pregătească. Credeți-mă, veniturile din această activitate vor veni în bugetul aeroportului, în bugetul de stat și condițiile nu vor fi mai proaste. În următoarele luni, aeroportul va anunța și vor fi preluate toate spațiile”, a declarat Roman Cojuhari.

Sursa foto: Aeroportul Chișinău
Aeroportul Chișinău va prelua și serviciile de handling
Oficialul a precizat că, peste câteva luni, vor fi făcute și alte anunțuri. De această dată referitoare la companiile care prestează servicii de handling. Adică de deservire a avioanelor și pasagerilor la sol. Acestea fiind controlate de Ilan Șor, asta deși statul a preluat în proprietate aeroportul încă acum doi ani.
Licitațiile pentru Duty Free din Aeroportul Chișinău s-au blocat: Autoritățile și-au asumat managementul direct
La începutul anului 2024, Agenția Proprietăți Publice și Aeroportul Internațional Chișinău au scos la licitație și zonele Duty Free din aerogară, concursuri care nu s-au mai încheiat. În vara 2019, activele acestor magazine au fost puse sub sechestru. Însă la scurt timp spațiile comerciale și-au reluat activitatea cu schimbarea periodică a administratorilor privați, în spatele cărora ar sta Ilan Șor.

Sura foto: Agenția Proprietăți Publice
Din septembrie 2023, autoritățile de la Chișinău au anulat regimul Duty Free. Comercializarea produselor și mărfurilor în aceste spații comerciale din zonele vamale au început să fie impozitate.
La sfârșitul lunii februarie, administrația Aeroportului Chișinău și APP se arătau convinse că vor putea gestiona mai eficient și cu un profit mai mare restaurantele din terminal. Cojuhari se referea oferta propusă de compania privată care a adminstrat până acum spațiile. Firma „Aerofood”, care a deținut trei localuri în aeroport, a venit cu o ofertă de peste un milion de euro anual, care a fost însă refuzată de conducerea aerogării.
Primele licitații pentru sapațiile comerciale
Prima licitație privind gestionarea spațiilor comerciale a fost anunțată pe 18 ianuarie 2024 pentru zonele „Zona Sterilă” și „Zona Duty-Free”. Atunci au fost înregistrate două companii - Lagardère și LeBridge. Ministrul Infrastructurii de atunci, Andrei Spînu, a anunțat anularea concursului, acuzând sabotarea procesului.
În martie 2024, autoritățile au anunțat o nouă licitație, iar pe 25 martie 2024, una dintre cele două companii s-a răzgândit și a renunțat la participare.
Ulterior, pe 29 mai 2024, Aeroportul a inițiat a treia licitație publică, iar pe 21 iunie 2024, aceasta a fost suspendată de Curtea Constituțională din cauza nerespectării procedurilor legale în privința privatizării Aeroportului Chișinău.
Pe 30 septembrie 2024, Aeroportul a prelungit termenul de depunere a ofertelor, însă procesul a fost din nou anulat. Pe 19 octombrie 2024, etapa de depunere a cererilor de participare la licitație s-a încheiat, iar la scurt timp procesul a fost anulat din nou.

Sursa foto: Aeroportul Chișinău
Aeroportul a revenit în proprietatea statului
Aeroportul Internațional Chișinău a revenit în proprietatea statului pe 28 martie 2023, după ce Curtea de Apel Chișinău a decis rezilierea contractului de concesionare. Conducerea APP a declarat că „Avia Invest” nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale, în timp ce reprezentanții „Avia Invest” au considerat decizia ca fiind una politică.