Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica SA a emis o avertizare cu privire la o tentativă de fraudă prin internet. Românii riscă să devină să devină victime ale infractorilor cibernetici printr-o campanie de tip SCAM care folosește identitatea vizuală a companiei de stat.
Reprezentanții Transelectrica au transmis un mesaj de avertizare cu privire la o încercare de fraudă a cetățenilor români. Conform unui comunicat de presă, infractorii cibernetici folosesc identitatea vizuală a companiei de stat pentru a-I înșela pe cetățeni.
Campania se desfãșoară prin intermediul mesajelor de tip SMS și conține o somație de plată pentru o factură de energie electrică. Transelectrica SA este operator național pentru rețelele electrice de înaltã tensiune și nu are calitatea de furnizor de energie electrică. Prin urmare compania nu emite facturi clienților, persoane fizice, și nici somații de plată.
„Recomandăm persoanelor care primesc astfel de mesaje să nu dea curs solicitărilor! Subliniem faptul că Transelectrica SA este operatorul naţional reţelei electrice de înaltă tensiune şi nu are calitatea de furnizor de energie electrică, prin urmare nu emite facturi sau somaţii de plată consumatorilor casnici”, se arată într-un comunicat transmis de reprezentanții companiei.
Cum acționează infractorii cibernetici
În urmă cu câtva timp, Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) a avertizat cu privire la faptul că hackerii folosesc conturi compromise de social-media pentru atacuri de tip phishing sau scam. Aceștia postează anunțuri capcană prin care încearcă să-i determine pe utilizatori să acceseze anumite link-uri.
„De obicei, tehnica preferată este etichetarea unui cont de utilizator sau a unei pagini în astfel de postări - capcană, care vor conţine un text ce are menirea de a convinge utilizatorul să facă clic pe un anumit link şi să-ţi ofere date sensibile (personale, financiare sau de autentificare), arăta DNSC într-o prezentare.
Prin aceste proceduri, infractorii cibernetici urmăresc să stârnească curiozitatea utilizatorilor sau să-i panicheze pentru a-i determina să le pună la dispoziție datele personale. Infractorii încearcă să-i sperie pe utilizatori, precum în cazul de față, cu așa zise facturi de valoare foarte ridicată sau cu promoții greu ce crezut.
„Momeala folosită în astfel de atacuri variază, infractorii cibernetici folosindu-se de metode ingenioase de a capta curiozitatea sau de a speria utilizatorul: panicarea utilizatorilor să ofere date (prin ameninţarea cu închiderea contului în 24 de ore dacă acele date nu sunt «validate»); promoţii incredibile (iPhone la 10 lei); promisiunea unor câştiguri rapide (prin investiţii în criptomonede sau alte oportunităţii de investiţii)”, au atenționat experţii DNSC pe Facebook.