Deficitul mondial de cupru ar putea atinge un record istoric. Cererea se va dubla

Sursa: Pixabay

Oferta de pe piața globală de cupru ar putea scădea cu mult sub nivelurile istorice ale cererii până în 2035, iar severitatea deficitului va depinde în mare măsură de capacitatea industriei. Se preconizează că cererile vor crește la aproximativ 50 de milioane de tone de la 25 de milioane de tone, se arată într-un raport S&P Global.

În ultimii ani, mulţi analişti şi experţi din domeniul minier au tot prezis că va fi un deficit de cupru ca urmare a tranziției la energia regenerabilă. Iar cele mai mari economii ale lumii s-au angajat să reducă emisiile de carbon prin reducerea dependenței lor de combustibilii fosili, angajându-se să construiască panouri solare, turbine eoliene și vehicule electrice cu scopul de a transforma sursele regenerabile de energie primară.   Dar toate aceste ambiții necesită însă cantităţi semnificative de cupru, un metal a cărui conductivitate electrică îl face indispensabil în producerea de tehnologii verzi.

Lipsa de cupru devine critică

Cererea de cupru a intrat sub presiune în 2022 pe fondul tensiunilor politice, încetinirii economice din SUA şi Europa şi lockdown-urilor din China. Metalul se tranzacţionează acum la aproximativ 8.300 de dolari pe tonă. Cererea este aşteptată să crească pe termen mediu, în timp ce oferta ar putea ţine pasul cu greu. Analiştii Goldman Sachs se aşteaptă ca preţul cuprului să atingă 11.000 de dolari pe tonă până la finalul anului 2023.

Glencore, unul dintre cei mai mari producători de cupru ai lumii, a ezitat iniţial să dezvolte proiecte greenfield mari, însă şi-a schimbat abordarea recent. CEO-ul companiei, Gary Nagle, anticipează un deficit uriaş de cupru, ce ar putea atinge 50 milioane de tone până în 2030. În timp ce în trecut oferta de cupru s-a ajustat rapid creşterii cererii, de această dată lucrurile vor sta diferit, spune Nagle.

Chiar şi acum, în pofida temerilor privind o recesiune mondială, balanţa dintre cerere şi ofertă este precară. Stocurile de cupru se menţin la minime record, echivalente cu doar câteva zile de consum mondial.

Din păcate, construcţia de noi mine ar putea dura ani întregi

Potrivit International Copper Study Group, doar două mine majore au fost deschise în perioada 2017-2020, iar  construcţia de noi mine ar putea dura ani întregi. În prezent, două proiecte greenfield, Kamoa Kakula din Congo dezvoltat de Ivanhoe Mines şi mina Quellaveco a Anglo American din Peru îşi cresc în prezent producţia, însă această creştere coincide cu probleme operaţionale la mine existente.

În Chile, cel mai mare producător de cupru din lume, producția va scădea cu 5,8% în acest an, potrivit estimărilor guvernamentale. Compania chiliană de stat Codelco, cel mai mare miner de cupru din lume, a declarat că producția a scăzut în primele nouă luni ale anului 2022 și va scădea în continuare anul viitor, din cauza cantităților mai slabe de minereu.

Guvernul Panama a ordonat companiei First Quantum Minerals din Canada să oprească operațiunile la mina sa de cupru Cobre Panama, după ce nu a căzut de acord asupra redevențelor în baza unui nou contract. În Peru, protestele comunității locale perturbă producția și livrările de cupru.

În Rusia, proiectul gigant Udokan Сopper este programat să înceapă producția în 2023

Udokan Сopper are o capacitate anuală de 135.000 de tone de cupru. Cu peste 26 de milioane de tone de rezerve de cupru, Udokan este unul dintre cele mai mari zăcăminte de cupru la nivel global. Situat în Orientul Îndepărtat al Rusiei, lângă granița cu China, este poziționat ideal pentru a transporta metalul în China, care reprezintă mai mult de jumătate din consumul mondial de cupru.

În timp ce Europa amână unele dintre proiectele sale de energie verde din cauza problemelor economice cauzate de prețurile mai mari la petrol și gaze, China este pe cale să atingă emisii nete zero până în 2060.

China este deja cel mai mare producător mondial de vehicule electrice, panouri solare și baterii electrice. Planurile de dezvoltare ale țării includ creșterea capacității de energie regenerabilă și creșterea ponderii vehiculelor electrice în vânzările totale de mașini. Aceste inițiative vor necesita cantități suplimentare de cupru, iar Udokan, situat în apropierea geografică a Chinei, este gata să satisfacă această cerere în creștere, scrie neweconomy.