Vaticanul a luat atitudine față de controversata ceremonie de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris, spunând că este „o jignire la adresa creștinilor”.
Vaticanul intervine în scandalul săptămânii trecute
După mai bine de o săptămână, Vaticanul intervine dur împotriva ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris 2024 pe care o defineşte, aşa cum se pate citi într-un comunicat „o jignire adusă multor creștini și credincioși ai altor religii”.
Sfântul Scaun se referă în principal la momentul în care apar dansatori, travestiți și DJ-ul Barbara Butch. Mulți au interpretat această reprezentare ca fiind inspirată de „Cina cea de taină” a lui Leonardo da Vinci, o ipoteză respinsă însă de regizorul ceremoniei, Thomas Jolly, care a susținut că acea scenă era o simplă evocare a „unui banchet al zeilor”.
Intervenția sa calmase cel puțin parțial indignarea şi polemicile. Până acum, când Vaticanul a decis să intervină în primă persoană.
Vaticanul se declară întristat de spectacolul ofensator
Sfântul Scaun „a fost întristat de unele scene ale ceremoniei de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris și nu poate decât să se alăture vocilor care s-au ridicat în ultimele zile şi care deplâng ofensa adusă multor creștini și credincioși ai altor religii.
Într-un eveniment prestigios în care întreaga lume se strânge în jurul valorilor comune, nu ar trebui să existe aluzii care ridiculizează credințele religioase ale multor oameni”.
Pentru Vatican „libertatea de exprimare, care, evident, nu este pusă la îndoială, își găsește limita în respectul față de ceilalți”. Un comunicat foarte dur, care succede controverselor animate de extrema dreaptă și condamnarea episcopilor francezi pentru ceea ce, susțineau ei, ar fi fost o „blasfemie”.
Scandal la Jocurile Olimpice de la Paris
De altfel, încă din primele minute ale ceremoniei de deschidere s-a făcut asocierea între scena în care apare DJ-ul Barbara Butch și reprezentarea iconică a ultimei cine a lui Isus cu apostolii.
Încă din primele momente, pe X au început să circule fotomontaje care susțineau ipoteza potrivit căreia scena ar fi fost inspirată de pictura religioasă.
„Nu m-am inspirat din Cina cea de Taină”, a susținut regizorul Jolly pentru BFMTV. „Cred că a fost destul de clar că era vorba de Dionisos care soseşte la masă, el este zeul vinului și tatăl Sequanei, zeița legată de râu.
Ideea era cea de a reprezenta un mare festival păgân, legat de zeii Olimpului... Olimpul, spiritul olimpic...”. Explicația lui nu a fost însă suficientă pentru Vatican, potrivit Il Fatto Quotidiano.
Traducerea: Cătălina Păunel/RADOR RADIO ROMANIA