Copii cu vârste fragede nu trebuie să fie expuși la televizor și alte dispozitive video în timp ce mănâncă, pentru că nu vor deprinde abilități de comunicare.
Copiii sunt afectați la nivel de limbaj, dacă, în timp ce mănâncă, atenția le este distrasă de televizor. O situație pe care orice părinte ar trebui să o evite. Cei mici, care au un limbaj de bază în formare, sunt afectați de privitul în ecran, și chiar de simplul ascultat al unor știri ca fundal sonor. Sunt concluziile unui studiu realizat în Franța și care trage un semnal de alarmă legat de practica mâncatului cu ochii la televizor.
Televizorul în timpul mesei afectează capacitatea de comunicare a celor mici
E drept, folosirea unui ecran, pentru a distrage atenția copiilor de vârste mici, este folosită ca soluție de compromis, de unii părinți, în unele situații. ȘI aici vorbim și de tablete, laptopuri sau telefoane mobile. Dar, efectele pot fi grave. Autorii cercetării au monitorizat timp de mai mulţi ani 1.500 de copii și i-au întrebat pe părinţi dacă cei mici servesc masa cu televizorul pornit, cât de des se întâmplă acest lucru şi care este durata totală petrecută de copii în faţa televizorului, computerului sau jocurilor video.
Realizatorii studiului au evaluat în paralel dezvoltarea limbajului copiilor participanţi: în cazul copiilor în vârstă de doi ani, părinţii au indicat cuvintele pe care cei mici ştiu să le pronunţe spontan, de pe o listă de 100.
Apoi, la trei ani şi la cinci ani jumătate, un psiholog le-a măsurat coeficientul intelectual verbal”, parte din testele de IQ care se referă la aptitudinile legate de schimburile verbalen (fluiditatea limbajului, înţelegerea, capacitatea de repetare a unor fraze, de a descrie o imagine etc).
Orice dispozitiv video are un efect nociv pe termen îndelungat
Nu s-a descoperit o legătură între timpul total de expunere în faţa televizorului şi nivelul limbajului la copii. Dar, expunerea la televizor în timpul meselor în familie este asociată în mod repetat cu rezultate mai slabe în ceea ce priveşte dezvoltarea limbajului, în cazul tuturor vârstelor studiate.
„Constatăm că implicarea părinţilor şi modul în care aceştia utilizează ecranele este foarte importantă, nu trebuie să ne concentrăm exclusiv pe cantitate”, a declarat Jonathan Bernard, cercetător în cadrul Institutului Naţional de Sănătate şi cercetare medicala (INSERM) şi autor principal al studiului.
Copiii în vârstă de doi ani care servesc masa cu televizorul pornit mereu au în medie un scor mai mic cu 5,9 puncte (dintr-un total de maximum 100) în comparaţie cu cei pentru care micul ecran nu este niciodată pornit în timpul meselor. Iar acest lucru, independent de perioada petrecută zilnic în faţa ecranelor per ansamblu.
Un coeficient mai mic pentru cei expuși
După câţiva ani, coeficientul intelectual verbal evaluat la vârsta de cinci ani şi jumătate s-a dovedit mai mic cu 3,2 puncte la copiii care au fost expuşi în permanenţă ecranului televizorului în timpul meselor pe când aveau doi ani, în comparaţie cu cei care nu au fost expuşi niciodată.
Copiii cu vârsta cuprinsă între trei şi şase ani petrec în medie 1 oră şi 45 de minute în faţa ecranelor, iar această durată depăşeşte trei ore în cazul a 17% dintre ei, potrivit datelor publicate în 2017 de Agenţia pentru Alimentaţie, Sănătate, Securitate Profesională şi Sănătate din Franţa (ANSES).
„Înaintea vârstei de trei ani, evitaţi să lăsaţi copilul într-o cameră unde este pornit televizorul, chiar dacă nu se uită la el”, este recomandarea din 2018 a autorităţilor sanitare.