Încă se practică vânzarea condiționată

Încă se practică vânzarea condiționată

Un orădean reclamă faptul că angajaţii unui service nu vor să-i vândă o cheie pentru maşină fără un dispozitiv care costă de trei ori mai mult.

Acum o lună şi jumătate, un orădean a pierdut cheia automată de la maşina Dacia Solenza, aşa că a mers la un service pentru a lua una nouă.

Angajaţii de la Auto Bara & Co (dealer autorizat Dacia-Nissan-Renault) nu i-au oferit însă cheie nouă, motivând că ea poate fi dată doar cu o cutia decodoare, ceea ce prespune un cost mult mai mare.

De cealaltă parte, reprezentanţii service-ului spun că nu pot vinde cheia fără cutia decodoare din motive de securitate.

Cheia costă 280 de lei, cutia decodoare 900 de lei

„După ce am pierdut cheia maşinii, m-am dus la service-ul Auto Bara&Co să cumpăr o cheie automată. Mi s-a spus că o cheie ar costa 280 de lei, dar că nu pot să o cumpăr fără cutia decodoare care costa de trei ori mai mult decât produsul de care am eu nevoie (900 de lei)”, afirmă cu indignare orădeanul.

Tot în acea zi, bărbatul a revenit la service. „Un alt angajat mi-a spus că are un set de chei pentru modelul maşinii mele, care poate să mi-l vândă fără cutia decodoare.

S-a dus după acestea, dar s-a întors fără ele, spunându-mi că nu au maşinăria care le-ar fi permis să adapteze cheia la cutia de decodare”, povesteşte cu amărăciune Adel Niculae.

Bărbatul a făcut plângere şi la constructor (Dacia), însă fără niciun rezultat. „Am primit acelaşi răspuns: «Nu vă putem vinde cheia fără cutia decodoare». Am refuzat să plătesc un produs de care nu am nevoie”, spune el.

„Fiecare constructor îşi face propriile reguli de siguranţă”

Ioana Onciu, reprezentanta Departamentului de marketing a service-ului Auto Bara&Co, ne-a declarat că fiecare constructor îşi face propriile reguli de siguranţă.

„Cutia decodoare pe care o are acum funcţiona cu cheia pe care a pierdut-o, nu şi cu alta. Dacă am face ce vrea clientul - să adaptăm o nouă cheie la cutia decodoare pe care o are deja - ar fi un fel de hackering şi, dacă cineva îi fură maşina, noi am fi buni de plată”, spune Ioana Onciu.

Reprezentanţii firmei Dacia spun că din motive de securitate se înlocuiesc şi capetele de chei şi cutia decodoare.

„Vehiculele Dacia Solenza fabricate până în 2004 au fost echipate cu Sistem Antidemaraj compus din: capete de chei, transbordor şi cutie decodoare (UCE Decodor). În cazul în care se doreşte alocarea unei alte chei pentru un model din această gamă, din motive de securitate, trebuie înlocuite atât capetele de chei, cât şi cutia decodoare. Din păcate, astfel de solicitări se produc ca urmare a unor evenimente neplăcute: pierderi, deteriorări, furturi, vandalisme, care se soldează cu costuri pentru client”, ne-a declarat Silviu Sepciu, şef Serviciu relaţii cu presa al companiei Dacia.

„Practica poate reprezenta o vânzare condiţionată”

Reprezentanţii organizaţiilor de protecţie a consumatorilor spun că „această practică poate reprezenta o vânzare condiţionată, interzisă de lege. Nu sunt considerate vânzări condiţionate vânzările la un preţ pentru produse sau servicii diferite, care constituie un ansamblu, precum şi pentru produse identice preambalate oferite într-un ambalaj colectiv, cu condiţia ca fiecare produs să poată fi acumpărat şi separat la preţul practicat în cadrul aceleiaşi suprafeţe de vânzare. Cumpărătorul trebuie să fie informat de această posibilitate şi despre preţul de vânzare aferent”, spune Mihai Titichi, şef Serviciu juridic al APC România.     

„Dacă am face ce vrea clientul - să adaptăm o nouă cheie la cutia decodoare pe care o are - ar fi un fel de hackering.”, IOANA ONCIU, reprezentant service    

PROCEDURI ŞI COSTURI

Cum procedează alţi constructori de autoturisme

Nissan: „Cheia cu telecomandă costă 15 euro şi nu sunt necesare alte operaţiuni. Costul include manopera”, spune Sorin Arecco, pr&advertising manager al Nissan, firmă producătoare de maşini.

Honda: „În principiu, o cheie (de genul celei folosite la sistemele cu imobilizator, dar care este echipată şi cu butoane deschidere/închidere uşi de la distantţă) costă, ca piesă de schimb, 160 de euro fără TVA”, spune Mihai Vintilă, reprezentantul firmei Honda.

La această sumă se adaugă costurile de profilare mecanică şi memorare în sistemul electronic al maşinii. „Aceste costuri din urmă diferă de la un oraş la altul, tarif manoperă, operator etc.”, adaugă reprezentantul firmei Honda.

Fiat: „Dacă s-a demagnetizat cheia, a fost pierdută ori furată, clientul poate să comande doar acest produs. Cheia o să vină codată conform şasiului maşinii”, afirmă Valeriu Ţoneş, şef Departament relaţii publice al firmei Fiat.

În situaţia în care s-ar strica butucul de pornire, atunci clientul ar trebui să cumpere toate butucurile maşinii.

Ne puteți urmări și pe Google News