Ai avut o iniţiativă bună şi erai convins că l-ar încânta pe şef, dar înainte de a i-o spune, ai cerut opinia colegului. Şi, surpriză: el a prezentat-o ca fiind a lui.
Specialiştii în resurse umane spun că, dacă ai o idee bună, despre care crezi că va fi apreciată de conducere, este bine să i-o comunici personal şefului. Altfel, există posibilitatea să ţi-o ia înainte colegul de birou, chiar cel căruia i-ai cerut părerea în legătură cu ideea ta. Dacă eşti convins că ideea ta merită supusă atenţiei, fă-ţi un plan de expunere, ia-ţi inima în dinţi şi mergi direct la şef. Dacă nici în el nu ai încredere, du-te direct la bossul cel mare. Chiar şi şeful tău direct îţi poate lua ideea. Furt colegial
Astfel de furturi colegiale, deşi sunt gesturi urâte, se practică în mai toate companiile. Şi asta din cauză că multe persoane vor să ajungă la un post mai „sus“ cât mai repede şi încearcă să meargă pe „scurtături“ pentru a obţine rezultate. Alina Popescu, psiholog al Behavior Center, firmă de consultanţă în domeniul psihologiei aplicate în business, spune că există mai multe explicaţii pentru apariţia şi menţinerea furtului de idei într-o companie. De exemplu, este promovată competiţia, însă uneori aceasta este înţeleasă greşit.
„Probabil cea mai importantă cauză a furtului de idei este insuficienta apreciere“, consideră Alina Popescu. Un alt motiv pentru care unii angajaţi se transformă în „hoţi“ este dat de faptul că nu ştiu ce înseamnă, în viziunea conducerii, performanţa ridicată (şi cum se obţine ea), cum se iau deciziile de promovare ori cele de mărire a salariului. „Aprecierea şi recunoaşterea sunt instrumente de management mai preţioase decât multe dintre sistemele costisitoare de motivare a angajaţilor“, mai spune Alina Popescu. Câştigă cel care-şi asumă responsabilitatea
În final, meritul este al celui care îşi asumă responsabilitatea şi care implementează ideea, nu neapărat al celui care vine cu ea. În fond, atunci când o comunici superiorului, îţi asumi şi riscul de a o da în bară. „Într-un mediu concurenţial, chiar şi în cadrul aceleiaşi echipe, trebuie să învăţăm că, pe lângă ideile bune, mai este nevoie şi de asumarea responsabilităţii pentru a le comunica «mai sus» şi pentru a le implementa“, spune Mihai Moghior, managing partner al companiei de resurse umane Brainspotting, din Bucureşti.
Specialiştii spun că mai trebuie învăţat un lucru: imaginea personală se formează pe termen lung. „Faptul că cineva ţi-a preluat ideea nu te poate afecta pe termen mediu şi lung, atât timp cât te bazezi pe ceea ce ştii şi poţi să faci“, spune Mihai Moghior. El avertizează că, „dacă în fiecare zi cineva pleacă cu ideile tale şi îşi asumă laurii, atunci poate că merţi acest lucru“. TOT RĂUL SPRE BINE „Am avut confirmarea că sunt capabilă“ „Lucram în televiziune şi o doamnă producător mi-a propus să realizez o emisiune. Eu am făcut proiectul, cu ideile mele, l-am redactat, am făcut prezentarea Power Point şi împreună am discutat cu directorii de programe a două televiziuni. Nu s-a concretizat nimic, dar după un timp am văzut emisiunea pe un al treilea post, realizată de altcineva, dar exact pe proiectul meu. A fost frustrant, însă am avut şi un sentiment de mândrie că ideile mele au fost bune. Eram deja implicată în altceva, aşa că doar mi-am zis că am confirmarea că sunt capabilă“, povesteşte jurnalista Adriana P.