Nou eșec pentru Boeing: NASA și-ar putea repatria astronauții cu SpaceX
- Iuliu Vlădescu
- 9 august 2024, 13:22
Agenția americană încearcă să stabilească dacă sonda Boeing este capabilă să-și aducă înapoi astronauții în siguranță. În caz contrar, plănuiește să-i repatrieze cu nava lui Elon Musk
O nouă lovitură pentru Boeing
Aceasta este o nouă lovitură pentru producătorul american de avioane. Deja prins într-o criză fără precedent din cauza problemelor de calitate observate pe avioanele sale, Boeing s-ar putea găsi în dificultate și în activitatea sa spațială.
NASA, care a trimis doi astronauți pe orbită pe 6 iunie cu nava spațială Boeing CST-100 Starliner, plănuiește să-i readucă pe pământ cu un dispozitiv SpaceX. Starliner a întâmpinat mai multe probleme tehnice în timpul încercării de andocare cu stația spațială, inclusiv scurgeri de heliu și propulsoare care au eșuat și au trebuit să fie repornite. Agenția spațială americană încearcă să stabilească dacă sonda Boeing, încă pe orbită, este capabilă să-și aducă înapoi astronauții în siguranță.
Dacă NASA va decide să opteze pentru nava spațială a lui Elon Musk, Starliner-ul s-ar întoarce gol. „Șansele ca Starliner să se întoarcă fără echipaj au crescut ușor, având în vedere cum au decurs lucrurile în ultima săptămână”, a declarat Ken Bowersox, administratorul asociat al NASA pentru operațiuni spațiale, la o conferință de presă. „De aceea analizăm această opțiune mai îndeaproape, pentru a ne asigura că o putem gestiona.”
Îmbinări supra-încălzite
NASA și Boeing au efectuat teste și analize în timp ce Starliner era andocat la stația spațială pentru a înțelege mai bine de ce propulsoarele au eșuat. Rezultatele testelor la sol au indicat că supraîncălzirea garniturilor de teflon ar putea fi cauza defecțiunilor propulsorului.
Cu toate acestea, NASA este îngrijorată pentru că „nu putem ști cu certitudine că ceea ce vedem pe orbită este exact ceea ce a fost replicat pe Pământ”, după cum a declarat Steve Stich, directorul programului Commercial Crew al agenției. Această situație a generat tensiuni între oficialii Boeing și NASA, aceștia din urmă dorind să „înțeleagă mai bine cauzele și mecanismele fizice” care duc la problemele de propulsie.
Această misiune a fost un test crucial pentru Starliner și a avut scopul de a determina dacă acest vehicul este capabil să transporte în mod regulat astronauți. Barry Wilmore și Sunita Williams au fost programați inițial să rămână o săptămână pe Stația Spațială Internațională (ISS).
Capsula blestemată
Acum sunt acolo de două luni și ar putea rămâne acolo până în februarie dacă NASA decide să opteze pentru o întoarcere cu SpaceX. Ideea ar fi să profite de următoarea misiune Crew-9 a SpaceX, care ar putea decola cu doar doi astronauți pentru a aduce naufragiații spațiali ai Boeing înapoi pe pământ.
NASA a amânat deja plecarea misiunii Crew-9 care va decola la sfârșitul lunii septembrie, pentru a oferi timp agenției să studieze toate opțiunile pentru întoarcerea astronauților săi. Ar trebui să ia o decizie până la jumătatea lunii august.
Umilință pentru Boeing
Un astfel de scenariu ar fi o umilință pentru Boeing. În timpul dezvoltării proiectului, Starliner acumulase deja probleme tehnice cu o misiune de testare fără echipaj eșuată în 2019, apoi întârzieri și dificultăți tehnice care au întârziat zborul actual cu șapte ani.
„Încă credem în capacitățile Starliner și în logica sa de zbor”, a spus Boeing într-o declarație după conferința de presă a NASA. „Dacă NASA decide să modifice misiunea, vom lua măsurile necesare pentru a configura Starliner pentru o întoarcere fără echipaj”.
În urmă cu zece ani, agenția spațială americană a însărcinat Boeing și rivalul său SpaceX să dezvolte o capsulă pentru a transporta astronauți în spațiu. Compania lui Elon Musk a realizat primul zbor cu echipaj în urmă cu patru ani. NASA persistă totuși să dorească să aibă un al doilea mijloc de transport către ISS, pe lângă SpaceX, pentru a putea face față mai bine eventualelor situații de urgență, potrivit Les Echos.
(Traducerea: Ruxandra Lambru, RADOR RADIO ROMANIA)