Șoferii vor avea obligația de a folosi în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă și pe drumurile naționale (DN), nu doar pe autostrăzi sau drumuri naționale europene, prevede un proiect legislativ avizat în comisiile de specialitate ale deputaților și care urmează să primească votul final în Parlament.
Proiectul fusese respins de senatori în 2020, dar, după ce anul trecut Guvernul a transmis aleșilor că susține inițiativa, proiectul a fost avizat în comisia de specialitate a deputaților, cu propunerea de a fi adoptat, potrivit Profit.ro.
În sprijinul măsurii, este adus argumentul că tot mai multe state europene prevăd, în legislația privind circulația pe drumurile publice, folosirea luminilor de întâlnire în afara localităților, indiferent de tipul drumului, urmărind prin aceasta reducerea semnificativă a numărul de accidente.
Noua formulare din Codul Rutier
Prin urmare, noua formulare din Codul Rutier va stabili că: „În circulația pe autostrăzi, pe drumurile expres, pe cele naționale europene (E) și pe cele naționale (DN) conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”.
Totodată, se mai arată în motivarea proiectului, numărul de kilometri ai autostrăzilor, drumurilor expres și ai drumurilor naționale europene este mult prea mic în raport cu numărul total de kilometri de drumuri existente în țara noastră.
„Prognozele arată că în 2025 numărul mediu al autovehiculelor care se vor deplasa pe drumurile naționale din România se va dubla, fapt care, fără o completare a legislației actuale, va determina ca numărul accidentelor să crească, ceea va duce atât la mărirea numărului de victime, cât și la afectarea întregii societăți, ridicându-se costurile socio-economice”, este încă o explicație pentru această măsură.
Sancțiuni uriașe pentru excesul de noxe
Oamenii legii anunță amenzi usturătoare pentru excesul de noxe. Traficul auto este responsabil pentru majoritatea noxelor, iar șoferii care poluează atmosfera vor fi sancționați.
Poluarea poate duce la boli pulmonare dificile, iar autoritățile vor să pună punct acestei probleme care durează de ani întregi, în special în Capitală. Conducerea unui autovehicul care, în mers sau staţionare, poluează fonic sau emană noxe peste limita legal admisă se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa II de sancţiuni, de la 4 la 5 puncte-amendă, respectiv de la 580 lei – 725 lei.
Sancțiunile pentru aceste fapte nu se limitează la puncte sau amendă. Mașinile pot fi oprite pentru efectuarea unui asemenea control iar dacă neregulile constatate sunt grave se poate reține chiar și talonul mașinii.