Pilotul avionului malaezian dispărut cu 239 de persoane la bord, Zaharie Ahmad Shah, era un fanatic politic care îl sprijinea pe liderul opoziţiei din Malaezia, Anwar Ibrahim, afirmă Mail on Sunday, care adaugă că autorităţile cercetează posibilitatea ca pilotul să fi sechestrat avionul ca formă de protest politic.
Conform publicaţiei, căpitanul Ahmad Shah îl sprijinea 'în mod obsesiv' pe liderul opoziţiei şi se pare că asistase, cu câteva ore înainte de zbor, la controversatul proces în care Anwar Ibrahim a fost condamnat la cinci ani de închisoare. Susţinătorii lui Anwar Ibrahim afirmă că omul politic este victima unei campanii de denigrare.
Publicaţia, citând postul de radio WNYC din SUA, menţionează că există 634 de locuri în care avionul ar fi putut ateriza, din Australia până în insulele Malvine, inclusiv în Pakistan.
Avionul care efectua cursa MH370 a decolat la 8 martie din Kuala Lumpur în direcţia Beijing şi a dispărut de pe ecranele radar după circa 40 de minute de la decolare. Avionul transporta 227 de pasageri, printre care şapte minori, şi echipajul, format din 12 persoane. Potrivit CNN, avionul companiei Malaysia Airlines era pilotat în momentul dispariţiei de căpitanul Zaharie Ahmad Shah, ofiţer al aviaţiei civile din Malaysia, şi de ofiţerul Fariq Ab Hamid.
Zaharie Ahmad Shah avea 18.365 de ore de zbor în palmares şi era şi instructor de zbor. Ofiţerul Fariq Ab Hamid s-a angajat la Malaysia Airlines în 2007 şi avea 2.763 de ore de zbor.
Autoritățile au percheziționat locuințele celor doi, însă nu au dat informații legate de stadiul anchetei.
Printre guvernele cărora li s-a cerut ajutor se numără cele din Bangladesh, Myanmar, Laos, Kazahstan, Kârgâzstan, Pakistan, Turkmenistan, Uzbekistan şi Franţa, semnalează un comunicat de presă al Ministerului Transportului. "Numărul ţărilor implicate în căutări şi operaţiuni de salvare ale zborului MH370 a crescut de la 14 la 25, cu tot ceea ce înseamnă acest lucru ca noi provocări în privinţa coordonării şi diplomaţiei", a declarat ministrul malaysian al Transporturilor Hishammuddin Hussein.
Australia, China, Indonezia, Tailanda şi Vietnam participă deja la operaţiunile internaţionale de căutare.
Comunicatul precizează că s-au cerut, de asemenea, informaţii pentru localizarea avionului, printre care date obţinute de ţările respective prin satelit şi radar. Cererea de ajutor survine după ce investigaţiile au confirmat că avionul companiei Malaysia Airlines şi-a schimbat ruta în mod deliberat şi s-a îndreptat spre vest.
Noile date, oferite sâmbătă de premierul malaezian Najib Razak, deschid două zone de cercetare: una, din nordul Tailandei spre Kazahstan şi Turkmenistan, iar alta, din Indonezia spre sudul Oceanului Indian, la vest de Australia.
Deşi Malaezia evită să vorbească de sechestrare, premierul ţării a afirmat că sistemele de comunicaţii ale avionului au fost deconectate în mod deliberat. Semnale transmise de la sol Şeful aviaţiei civile din Malaezia a declarat că este posibil ca avionul Malaysia Airlines dispărut în urmă cu opt zile să se fi aflat la sol când au fost transmise unele semnale prin satelit, transmite Reuters.
Ultimul semnal ar fi fost recepţionat de un satelit la aproape şapte ore după ce aeronava a ieşit de pe ecranele sistemului civil de control al traficului aerian, notează Sky News.
Acest lucru i-a determinat pe investigatori să-şi extindă zona de căutare, după ce anterior au verificat Marea Chinei de Sud şi împrejurimile insulelor Andaman şi Nicobar. În prezent verifică două coridoare la vest de Malaezia, care acoperă mii de mile pătrate.