Există câteva speculații legate de motivele care au dus la tragedia aviatică de miercuri seară, din Dobrogea. Una dintre ele, cea optimistă, ara la bază condițiile meteo nefavorabile, ce ar fi putut să fie fatale.
Există mai multe supoziții legate de tragedia care s-a petrecut miercuri seară, pentru forțele aeriene române. Un MiG 21 LanceR și elicopterul care a plecat în căutarea lui s-au prăbușit în zona Dobrogei. Pilotul avionului a fost găsit mort, la fel cum s-a întâmplat și cu cele șapte persoane care se aflau la bordul elicopterului.
Multe întrebări după cele două catastrofe aviatice din Dobrogea, puține răspunsuri
Romeo Surdu, fost pilot SMURD, a vorbit despre cauzele care ar fi putut produce aceste două mari tragedii. „Este foarte greu de dat un verdict, pentru că informațiile noastre sunt foarte puține. Putem doar să spunem cauze posibile și cu un procent mai mare pentru cel pe care eu personal îl interpretez din ceea ce am văzut la televizor.
În acest moment știm cu certitudine că sunt niște condiții meteo nefavorabile, lucru pe care l-a spus prin stația radio și pilotul elicopterului. Pentru cei care zboară elicopterul, dar nu numai - pentru întreaga aviație, condițiile meteorologice din această seară, respectiv o temperatură a aerului între 0 și - 10/-15 grade și cu umiditate foarte mare, înseamnă condiții de givraj.
Uneori chiar și un pic peste 0 înseamnă condiții de givraj, adică la 1-2 grade. Dacă la sol sunt 1-2 grade, pe verticală temperatura scade în medie cu 6,5 grade la 1.000 de metri, asta înseamnă că și MIG-ul 21 și elicopterul au avut o evoluție într-o zonă de givraj”, a afirmat Romeo Lupu la Antena 3.
„Este o probabilitate foarte mare și aici s-ar putea să fie cauza. Dar nu putem exclude nici celelalte cauze pe care le-au exprimat alții care știu câte ceva din aviație”, a mai afirmat fostul pilot.
Opt persoane au murit după prăbușirea MiG-ului și a elicopterului
Miercuri seară, o aeronavă MiG 21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene, care executa o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control. Apoi, la ora 20.03 a dispărut de pe radar, într-o zonă cuprinsă între localitățile Cogealac si Gura Dobrogei. Oficialii de la MApN nu au confirmat inițial prăbușirea avionului, ci doar e elicopterului.
Aeronava decolase de pe Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu, în jurul orei 19.50. Elicopterul IAR 330-Puma, decolat, miercuri, 2 martie, în jurul orei 20.21, în misiune de căutare-salvare a aeronavei Mig 21 LanceR, a pierdut legătura radio cu turnul de control și a dispărut de pe radar în jurul orei 20.44.