Austriacul Niki Lauda a scris istorie în Formula 1și a avut succes în afaceri după ce s-a retras din activitate.
Niki Lauda a încetat din viață, ieri, la 70 de ani, la Zurich, după ce în urmă cu opt luni făcuse un transplant de plămâni. În ultimii ani, austriacul a avut mai multe probleme de sănătate, iar familia sa a anunțat, marți, că Niki a murit „în liniște”. Lauda rămâne unul dintre cei mai importanți piloți de Formula 1 din istorie. Și-a câștigat notorietatea pentru că a devenit campion mondial de trei ori: în 1975, 1977 și 1984.
Campion și cu Ferrari, și cu McLaren
Este singurul om din „Marele Circ” care a triumfat și sub culorile echipei Ferrari, și sub cele ale McLaren. A fost un supraviețuitor. A trecut peste un moment de cumpănă, un episod terifiant, petrecut în 1976, pe circuitul de la Nurburgring (Germania). Monopostul Ferrari a derapat, s-a răsturnat și a luat foc din cauza celor 200 de litri de combustil care s-au scurs.
Un minut a fost blocat Lauda în incendiu, dar a scăpat cu viață. S-a ales însă cu arsuri grave pe corp, iar căile respiratorii i-au fost serios afectate. Urmările aveau să se vadă câțiva ani mai târziu. Austriacul s-a refăcut în timp record, și fizic, și psihic, și a revenit pe circuit la 42 de zile distanță după trauma de la Nurburgring.
Supus unui transplant de rinichi
Ulterior a suferit un transplant de piele la nivelul feței. Medicamentele administrate i-au afectat rinichii, fapt ce-a atras două transplanturi. Primul donator a fost fratele său, cel de-al doilea, soția sa. După accident, Lauda a mai cucerit două titluri mondiale.
Un palmares impresionant, pentru un rebel. Niki s-a născut într-o familie înstărită și a deviat de pe traseul care îi fusese impus încă din copilărie. Bunicul și tatăl său au fost industriași. „Un Lauda ar trebui să fie pe paginile financiare ale ziarelor, nu pe cele sportive”, a fost mesajul pe care l-a auzit viitorul pilot din Formula 1, de nenumărate ori.
A rămas aproape de „Marele Circ” și după retragere
Pasiunea pentru sportul cu motor l-a transformat pe austriac într-un triplu campion mondial și într-unul dintre cei mai influenți oameni ai „Marelui Circ”.
După ce s-a retras din activitate a fost consultant pentru echipa Ferrari, a activat ca director la Jaguar și a fost cooptat în staff-ul echipei Mercedes, însă fără funcție executivă.
Autograf pentru EVZ
Niki Lauda și-a construit un nume și în lumea afacerilor, dar asta abia după ce s-a realizat în sport. În 1979 a înființat o companie aeriană, Lauda Air, pe care a vândut-o în 2002 către Austrian Airlines.
În 1991, cursa Lauda Air 004, care decolase de la Bangkok, cu destinația Viena, s-a prăbușit în Thailanda, iar 223 de oameni au decedat. În 2003, a cumpărat operatorul charter Aero Lloyd Austria și efectua ca pilot unele curse, după ce obținuse brevetul. În 2004 a pus bazele unei companii lowcost, botezată Niki, pe care a vândut-o în 2011 către Air Berlin. După desființarea companiei germane, Lauda și-a recuperat acțiunile de la Niki.
„Mașinile de Formula 1 nu au cheie” F
ostul mare campion din Formula 1 a fost prezent la București, în toamna anului 2015, în cadrul unui eveniment. Niki Lauda a acordat un autograf pentru cititorii „Evenimentului zilei” și a vorbit despre filmul „Rush”, apărut în 2013. Pelicula spune povestea rivalității pe care a avut-o cu britanicul James Hunt. „Ești nebun, mașinile de Formula 1 nu au cheie. Asta le-am spus realizatorilor după ce am citit scenariul”, spunea Lauda.