Nicușor Dan ar fi vizat de o anchetă complicată. Licitația în care ar fi intervenit

Nicușor Dan ar fi vizat de o anchetă complicată. Licitația în care ar fi intervenitNicușor Dan. Sursa foto: Captură video

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, s-ar confrunta cu mari probleme înainte de alegeri. El și-a exprimat intenția de a intra în cursa pentru Cotroceni, anunț care a stârnit controverse pe scena politică și în interiorul USR. Drumul spre această bătălie ar putea fi unul dificil pentru primarul Bucureștiului.

Nicușor Dan, șir de probleme

Primarul Capitalei s-ar afla în centrul unei anchete privind anularea unei licitații. Conform unei investigații realizate de România TV, mutarea respectivă ar fi afectat semnificativ fondurile publice. Scandalul ar avea legătură cu amplul dosar Nordis, în care primarul ar fi fost implicat direct.

Surse din anchetă, citate de România TV, au arătat că Vladimir Ciorbă ar fi denunțat un șantaj al Asociației Eco Civica. Acesta ar fi fost realizat printr-un apropiat al său, Dan Trifu.

El ar fi condiționat contestarea unei construcții din cartierul Primăverii de semnarea unui contract fictiv. În acest context, patronul Nordis ar fi plătit o mită de 30.000 de euro pentru a-și proteja investiția de 8 milioane de euro într-o zonă imobiliară exclusivistă din Capitală. Mita ar fi fost dată sub forma unui contract de management de șantier.

Anchetă amplă

Mai exact, pentru a-și putea proteja investiția de peste 8 milioane de euro din cea mai bună zonă imobiliară a Capitalei, patronul Nordis ar fi ales să plătească o mită de 30.000 de euro. Suma ar fi fost dată în baza unui contract de management de șantier.

O nouă anchetă a jurnaliștilor are în prim plan alte fapte și un posibil prejudiciu de 60 de milioane de euro. Aceasta ar putea duce la falimentul Societății de Transport București. Există un risc real ca bucureștenii să circule cu autobuze și tramvaie private sau să își găsească alte mijloace de deplasare. Pe lângă problemele legate de termoficare și trafic, agravat de șantierele abandonate de municipalitate, situația ar putea deveni și mai complicată.

Utilizatorii transportului public, în special elevii, studenții și vârstnicii, ar putea fi nevoiți să meargă pe jos.

„Bomba financiară” de la STB

Conform sursei, instanța ar fi obligat Societatea de Transport București să plătească prejudicii de 60 de milioane de euro unei companii private. De asemenea, judecătorii ar fi stabilit penalități de 300.000 de euro pe zi, care ar putea fi aplicate dacă STB nu ar respecta  sentința.

Primarul l-ar fi contactat telefonic pe directorul STB și i-ar fi cerut să oprească semnarea contractului. Compania de transport nu putea semna contractul pentru tramvaie fără ca Primăria să deblocheze suma necesară, mai arată sursa.

La câteva zile după discuție, Nicușor Dan ar fi trimis un consilier specialist în achiziții publice să preia caietul de licitație pentru tramvaie. În paralel, primarul ar fi blocat finanțarea, iar în ultima zi a anului 2020, ar fi trimis o adresă către STB. În document, edilul ar fi menționat că nu va aloca banii, considerând achiziția de tramvaie inoportună și afirmând că Primăria se află în faliment, arată Gândul.

Nicușor Dan, în atenția procurorilor

Juriștii consultați susțin că ar putea fi vorba despre o încălcare a hotărârii CGMB. Acest lucru ar fi ilegal și ar putea constitui abuz în serviciu și instigare la abuz în serviciu. Instanța a confirmat legalitatea procedurii de atribuire, iar licitația ar fi urmat să fie dusă până la final.

Nicușor Dan ar fi presat conducerea STB să anuleze licitația printr-o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. STB ar fi pierdut contestația și procesul la Curtea de Apel în 2022. După patru ani, STB ar fi  obligată să semneze contractul blocat sau să plătească daune de 60 de milioane de euro.

Tramvai

Tramvai. Sursa foto: Arhiva EVZ

Zilele trecute, primarul ar fi transmis conducerii STB că problema nu îl privește. STB trebuie să se descurce, deși compania riscă executarea conturilor și intrarea în insolvență. Conform sursei,  suma acumulată a ajuns la 3,6 milioane de euro.

Val de acuzații

Ancheta jurnalistică arată că Primăria nu era în faliment în 2021. Tot atunci, ar fi semnat un contract pentru 100 de tramvaie, care s-ar fi ridicat la 1,3 miliarde de lei. Firma câștigătoare ar aparține unui om de afaceri din Arad, care ar fi apropiat de PNL și de generalul Florian Coldea.

„Primăria Capitalei nu era deloc în faliment, deoarece, la sfârșitul anului 2021, a semnat un contract pentru achiziția a 100 de tramvaie de dimensiuni mult mai mari și, evident, mult mai scumpe, în valoarea de peste 1,3 miliarde de lei noi, peste 200 de milioane de euro. La fel de întâmplător, compania care a câștigat licitația pentru cele 100 de tramvaie este deținută de un om de afaceri din Arad, apropiat al Partidului Național Liberal, dar și de gruparea generalului negru, Florian Coldea”, a arătat sursa.

În ultimii cinci ani, primarul a fost acuzat de mai multe fapte grave. În plus, consecințele asupra bugetului Municipalității ar fi devastatoare, mai arată sursa.

Pe lângă aceste sume, primăria ar fi plătit milioane de euro avocaților angajați de Nicușor Dan.  Instanțele l-ar fi obligat pe primar să emită autorizații conform legii, însă acesta ar fi ignorat deciziile. Sursele judiciare au menționat că ar exista numeroase plângeri penale. Situația critică a STB ar putea duce la izbucnirea unui scandal uriaș.

Recomandările noastre