Cum în perioada sărbătorilor de iarnă se vinde aproape orice, comercianții nu se sfiesc să bage adânc mâna în buzunarele românilor, atât la serviciile alimentare, cât și la serviciile turistice. Se merge pe rețeta deja consacrată, scump și de proastă calitate, căci cererea oricum e mare.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis, joi, că în cadrul Comandamentului de iarnă 2021 au fost verificați, în zece zile, 543 de operatori economici din domeniul bunurilor și serviciilor alimentare, precum și al celor dedicate cazării și serviciilor conexe turismului montan.
Comandamentul de iarnă a fost creat pentru a preveni și combate practicile care dăunează vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor aflați în vacanță, în stațiunile din România, în perioada sărbătorilor de iarnă, a precizat instituția, potrivit realitatea.net.
Neregulile constate de comisarii ANPC
În urma acțiunilor de control întrerpinse, comisarii ANPC au aplicat:
- 398 amenzi contravenționale, în valoare de aproximativ 2,8 milioane lei;
- 310 avertismente;
- 55 de măsuri de oprirea temporară a prestării serviciului până la remedierea deficiențelor;
- o propunere de suspendare a activității până la 6 luni.
Principalele nereguli constatate
- lipsa unor autorizații de funcționare pentru o parte din serviciile prestate;
- comercializarea sau utilizarea unor materii prime cu data durabilității minimale depășită;
- schimbarea stării termice a produselor;
- utilizarea, la raionul cu vitrine asistate - a unor vitrine frigorifice neigienizate, ale căror tăvi conțineau urme de resturi alimentare, pete și lichid provenit de la scurgerile din produse;
- folosirea unor vitrine frigorifice care aveau ventilatoare cu depuneri sau strat gros de praf pe grila de protecție, urme de mucegai și de rugină;
- comercializarea de legume - fructe cu modificări organoleptice, lovituri mecanice, pete, deshidratate, consistență moale, improprii consumului uman;
- utilizarea unor spații de frig insalubre, cu urme de resturi alimentare lipite pe tăvile de inox, suprafețe cu rugină, urme de insecte;
- lipsa menționării alergenilor pe listele meniu sau a afișării gramajului porțiilor, la unele unități de alimentație publică;
- lipsa verificărilor metrologice la instrumentele de măsură utilizate;
- lipsa etichetelor la unele produse alimentare;
- abateri privind etichetarea produselor, menite a crea confuzie sau a nu informa corect consumatorul asupra produselor;
- utilizarea unor ustensile de bucătărie deteriorate sau neprofesionale;
- lipsa afișării prețurilor la cazare;
- utilizarea unor lenjerii de pat, saltele și alte accesorii, neigienizate sau deteriorate, în spațiile de cazare;
- lipsa informațiilor necesare turiștilor, în spațiile de cazare.