Nenorocirea planetară a fost confirmată. Nu scapă nimeni! E doar o chestiune de timp

foto: pixabay.com

În următorii trei ani, omenirea poate resimți efectele unei crize economice istorice din cauza crizei containerelor, care va alimenta inflația și va deregla economiile. În acest context, unii economiști estimează că mărfurile ieftine se vor scumpi cel mai mult.

Așadar, criza globală din transportul maritim va influența inflația globală, deși până în urmă cu doar câteva luni, costurile cu transportul maritim erau ignorate de economiști.

Ignorând semnalele, aceștia erau îngrijorați mai degrabă de costul materiilor prime și de cel al forței de muncă. Totuși creșterea costurilor cu transportul maritim poate accelera inflația globală.

Și asta se întâmplă în contextul în care reducerea volumului producției și circulației mărfurilor este mai persistentă decât se anticipa. Conform statisticilor, 90 la sută dintre mărfuri sunt transportate pe mare.

Practic, din cauza pandemiei de coronavirus, transportul maritim al unui container s-a scumpit de 8 ori. Înainte de pandemie, transportul pentru un container de 12 m costa doar 1.300 de dolari.

Previziunile economiștilor sunt sumbre

În septembrie 2021, prețul cerut de transportatori a ajuns la 11.000 de dolari. Previziunile analiștilor economici nu sunt prea optimiste. Ei așteaptă în continuare o creștere a prețurilor.

În acest context, devine din ce în ce mai clar că scumpirea transportului nu este un fenomen tranzitoriu. Ponderea transportului maritim în preț, oricât de mică ar fi, este mai mare decât oricând.

Această situație ar putea duce la o creștere permanentă a prețurilor în viitor. Concluzia? Prețurile nu vor reveni la nivelul de dinaintea pandemiei în următorii doi ani.

Conform Reuters, un economist de la RBC Capital Markets a indicat că scăderea prețurilor de la sfârșitul lunii septembrie nu are o bază reală. La începutul lunii noiembrie, 11 la sută dintre containerele folosite pentru transportul mărfurilor erau blocate din cauza supraaglomerării porturilor.

Nu scapă nici americanii, nici europenii

A fost o scădere față de vârful din august, dar peste nivelul de 7% înregistrat înaintea pandemiei. În plus, în Los Angeles/Long Beach, unul dintre cele mai mari porturi de containere din lume, navele așteptau în 2019 de două ori mai mult pentru descărcare.

Un raport al Națiunilor Unite de luna trecută arăta că tarifele mari de transport amenință redresarea globală. În același document s-a evidențiat că se va ajunge creșterea prețurilor de consum cu 1,5% până în 2023.

foto: flickr.com

Prin urmare, creșterea tarifelor de transport cu 10% va reduce producția industrială din Statele Unite ale Americii și Europa cu mai mult de un procent. Raportul ONU este cel care arată că prețurile mărfurilor ieftine vor crește procentual mai mult decât al celor scumpe.

Cele mai afectate vor fi, ca întotdeauna, națiunile sărace, care produc articole cu valoare adăugată redusă. Ele se vor confrunta cu o scădere a competitivității.

Frigiderul ieftin va fi foarte scump

Ce înseamnă asta? Prețul unui frigider din gama de prețuri mici va crește cu 24%, comparativ cu 6,5% pentru o marcă mai scumpă. Asta a spus-o șeful departamentului de cercetare macroeconomică de la Oxford Economics. Astfel, companiile vor avea o strategie simplă: ar putea să nu mai livreze frigidere foarte ieftine, deoarece nu vor mai fi profitabile.

Redeschiderea economiilor le-a permis oamenilor să călătorească și să iasă în oraș. În plus, ei nici nu au mai cheltuit atât de mult pe electrocasnice și îmbrăcăminte. Totuși, așteptările au fost date peste cap de noile variante de coronavirus.

Efectul? Economiile făcute în timpul pandemiei ar putea fi redirecționate acum spre alte bunuri de consum din import. Există o rezolvare! Mai multe portcontainere.

Comenzile pentru astfel de nave noi au crescut semnificativ în acest an, dar va mai dura trei ani pentru a le construi și livra. Din acest motiv, abia în 2024 vom vedea o scădere a prețurilor.