Negocieri pentru vânzarea Aeroportului Internațional din Chișinău unor afaceriști ruși

După schimbarea puterii în Moldova, grupul AEON al lui Roman Troțenko manifestă din nou interes față de obținerea concesionării Aeroportului Internțional Chișinău

După schimbarea puterii în Moldova, grupul AEON al lui Roman Troțenko,   manifestă din nou interes față de obținerea concesionării Aeroportului Internțional Chișinău, susține publicație rusească „Kommersant”, citată de Jurnal.md. Troțenko a început deja negocierile cu reprezentanții lui Ilan Șor, care controlează Avia Invest, beneficiara concesionării. Pe moment, părțile nu s-au înțeles la preț din cauză riscului politic foarte înalt din Republica Moldova.

Coproprietarul corporației AEON, Roman Troțenko, a intensificat negocierile pentru a obține controlul asupra Aeroportului Internațional Chișinău, potrivit surselor publicației rusești. După spusele acestora, reprezentanții lui Troțenko s-au întâlnit cu cei ai lui Ilan Șor la sfârșitul lui iunie - începutul lui iulie.

AEON este un holding specializat în investiții, administrația aeroporturilor și transportului maritim. În timp ce Roman Troțenko, în afară de coproprietar al acestui holding, mai este consilier al președintelui companiei rusești de stat „Rosneft”.

Publicația scrie că Ilan Șor controlează compania care administrează Aeroportul Internațional Chișinău. Ilan Șor a părăsit Republica Moldova în iunie, după transmiterea puterii noii coaliții de guvernare PSRM-ACUM. El este acuzat de escrocherie şi spălare de bani și a fost condamnat de instanța de fond la șapte ani și șase luni de închisoare. Compania Avia Invest a primit în concesionare Aeroportul Internațional Chișinău pentru 49 de ani în noiembrie 2013. Conform condițiilor contractului, compania este obligată să investească în dezvoltarea aeroportului 244,2 milioane de euro și să aloce 1% din veniturile sale în bugetul Republicii Moldova.

La sfârșitul anului 2018, concesionarul a investit în Aeroportul Internațional Chișinău 87 de milioane de euro. Fluxul de pasageri a fost în 2018 de  2,9 milioane de persoane. Acest flux este generat de migranții moldoveni care pleacă la lucru în Europa și Rusia, dar de asemenea de locuitorii Ucrainei de Vest care vor să ajungă în Rusia.

Potrivit surselor citate de Kommersant, în decursul negocierilor, părțile au încercat să ajungă la o înțelegere în privința drepturilor administrației aeroportului. Reprezentanții proprietarului Avia Invest vor pentru acțiuni aproximativ 200 de milioane de dolari, în timp ce cumpărătorul potențial consideră această sumă exagerată.

Roman Troțenko a refuzat să comenteze pentru „Kommersant” aceste subiecte legate de Aeroportul Internațional Chișinău. Publicația menționează că Troțenko s-a interesat de acțiunile Avia Invest în 2013 și 2015–2016.

La începutul lui iulie, președintele R. Moldova, Igor Dodon, a declarat pentru TV8 că a fost contactat de către potențiali investitori din Rusia pentru a oferi consultații despre acest subiect. Acești oameni ar fi negociat mai întâi cu Ilan Șor. Dodon a mai declarat că le-a sugerat acestor oameni de afaceri din Rusia să nu cumpere acțiunile de la oamenii legați cu fosta guvernare, deoarece Aeroportul Internațional Chișinău este proprietate de stat, iar actualul contract cu Avia Invest poate fi rupt. Din cauza situației politice din R. Moldova, viitorul Aeroportului Internațional Chișinău se va limpezi nu mai devreme de începutul toamnei, consideră sursele publicației.

Andrei Kramarenko, cercetător principal la Institutul de Economie al Politicilor de Transport și Politici de Transport de la Școala Superioară de Economie din Moscova, consideră că prețul de 200 de milioane de dolari este prea mare pentru Aeroportul Internațional Chișinău.

„Proiectul, cel mai probabil, nu prevede cofinanțarea statului pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportului. În plus, terminalul aerian va atinge limita de capacitate în câțiva ani. Investițiile de capital în acest aspect vor duce fie la o scădere a ratei profitului, fie la o creștere a tarifelor de aeroport, ceea ce va afecta traficul de călători. Actualmente, o parte semnificativă a pasagerilor din aeroport este transportată de companiile aeriene low-cost”, a spus expertul pentru sursa citată.

În general, Andrei Kramarenko consideră că obiectivul este atractiv: „Expansiunea companiilor aeriene low-cost continuă la aeroport. Până în 2022–2023, traficul de pasageri ar putea să ajungă la 5 milioane de persoane.