Angajatii care-l iau mereu pe "nu" in brate risca sa strice intregul echilibru al unui colectiv, atentioneaza expertii in resurse umane.
Nu rateaza niciun prilej pentru o barfa, face parte din „bisericute”, „arunca”, aparent fara motiv, ironii la adresa colegilor, nu-i convin niciodata deciziile sefului, iar mimica si gesturile sunt „asortate” cu vesnicele sale nemultumiri. "
Prezenta lui se face remarcata in orice fel de companie, fie ca este vorba despre multinationala sau despre o simpla toneta. L-ai recunoscut? E colegul tau, cel negativist, care te scoate uneori din sarite!
Nemultumirile, „contagioase” Un astfel de salariat este precum o carie, care se intinde catre tot colectivul, mai ales daca el are o influenta majora asupra colegilor. Specialistii estimeaza ca „raul” pe care o persoana negativista il poate produce in cadrul echipei este direct proportional cu importanta acesteia in colectiv. Extinderea starii de nemultumire are efecte asupra gradului de implicare a echipei si/sau asupra randamentului angajatilor.
Efectele pot fi devastatoare
Atunci cand managerii acorda prea putina atentie semnalelor „preliminarii”, mai tarziu se pot confrunta cu crize „bruste”, fluctuatii de personal, randament redus, lipsa de interes.
„Primul efect si cel mai grav este diminuarea loialitatii si a respectului angajatilor fata de management”, subliniaza Alina Negrea, managing partner al companiei A Plus Performance.
„Se poate ajunge chiar la intreruperea activitatii unei firme, de exemplu la greve”, atentioneaza si Dan Mihnea Badiu, senior consultant al AIMS Human Capital Romania.
De ce nu le convine?
Interesant este ca, si atunci cand ar trebui sa se bucure, astfel de persoane tot au ceva de carcotit. Oferirea unei prime, de exemplu, este motiv sa spuna „de ce doar atat de putini bani? Se putea mai mult!”, iar luarea concediului de odihna de catre tot departamentul in acelasi timp provoaca o reactie de genul „nu ma obliga nimeni sa-mi iau vacanta la mijlocul verii! Eu vreau concediu iarna!”.
Ce-i determina pe acesti oameni la o astfel de atitudine? „Aici este vorba despre pozitionarea fiecaruia in fata vietii. O atitudine negativa poate exista atunci cand ai probleme de sanatate, cand „privesti” pesimist, cand generezi conflicte ori te simti nemultumit de munca ta sau nu primesti un salariu corespunzator”, explica psihologul si coach-ul Sas Seramis.
„Plafonarea, inexistenta unor oportunitati de avansare, diferentele salariale intre persoanele de pe acelasi prag ierarhic, sentimentul ca sunt nedreptatiti si nevalorificati de management sunt motive ale unui astfel de comportament”, subliniaza si specialista Alina Negrea.
LEAC
Atitudinea ostila se trateaza prin comunicare
Expertii in resurse umane spun ca tratarea nemultumitilor se face cu mult calm, rabdare si comunicare deschisa. „Nu cred ca „vinovatul” ar trebui ostracizat, ci convins de injustetea atitudinii sale printr-un feed-back deschis si constant”, recomanda Alina Negrea.
Este indicata, spune si Dan Mihnea Badiu, o intalnire separata intre angajat si seful direct, in cadrul careia sa se discute cu sinceritate motivele care stau la baza nemultumirilor.
„In acest proces, o importanta covarsitoare o are managerul , care poate incuraja o comunicare reala, poate fi mentor pentru un angajat sau, dimpotriva, poate adanci, prin nepricepere si lipsa de interes, nemultumirile acestuia”, subliniaza specialistul AIMS.