La începutul acestei luni, diplomația americană a acuzat Beijingul că încearcă să profite de criza legată de pandemia Covid-19 pentru „a-și extinde pretențiile teritoriale în Marea Chinei Meridionale”, o regiune strategică unde mai multe state își exprimă revendicări teritoriale: Vietnam, Brunei, Malaezia, Taiwan și Filipine.
Însă, estimând că aproape toată această parte a lumii îi aparține – ceea ce contestă Curtea permenentă de arbitraj, potrivit căreia pretențiile sale teritoriale nu au nici un fundament juridic și istoric – China practică politica faptului împlinit.
De mai mulți ani, Beijingul a amenajat numeroase recife în scopuri militare, instalând în special capacități de interzicere a accesului.
Intersecție a principalelor rute maritime comerciale, Marea Chinei Meridionale găzduiește importante resurse piscicole și petroliere.
Controlul ei ar permite, spre exemplu, Chinei să blocheze traficul maritim în direcția Japoniei.
După acuzațiile americane, un grup aeronaval constituit în jurul portavionului chinez CNS Liaoning a fost desfășurat „pentru manevre” în această zonă.
Și, la 18 aprilie, Beijing a anunțat crearea adouă „districte administrative” aparținând orașului Sansha, creeat în 2012 pe insula Woody (sau Yongxing) a cărei apartenență este revendicată în special de Vietnam.
Cele două districte privesc arhipelagurile Spratleys și Paracels, a căror proprietate este și ea contestată, și tot de Vietnam, mai ales. Această situație a generat incidente, cum a fost cel din 2 aprilie, când un vas de pescuit vietnamez a fost lovit și scufundat de o navă a gărzii chineze de coastă.
„Un astfel de act al navei Chinei încalcă suveranitatea Vietnamului asupra arhipelagului Hoàng Sa (Paracels), provocând pagube, amenințând siguranța vieții și interesele legitime ale pescarilor vietnamezi”, a reacționat Hanoi, înainte de a anunța că a intentat un proces împotriva Beijingului pentru acest incident.
Dar lucrurile nu s-au oprit aici. Astfel, săptămâna trecută, nava oceanografică chineză Haiyang Dizhi 8, precum și cel puțin o ambarcațiune a pazei costiere chineze au fost depistate la 158 km de coasta Vietnamului, adică în zona economică exclusivă vietnameză (ZEE).
Apoi, Haiyang Dizhi 8 a fost detectată la 352 km în largul coastei Sultanatului Brunei și Malaeziei. De această dată, ea a fost însoțită de 7 nave de pază de coastă din China. O navă malaeziană de patrulare a fost trimisă pentru a le ține sub observație.
Dar, la 16 aprilie, amiralul Zubil Mat Som, șeful Gărzii de Coastă din Malaezia, a confirmat presei că Haiyang Dizhi 8 a intrat în ZEE a Malaeziei. Ministerele de Externe și Apărării din Malaezia au refuzat să comenteze.
Săptămâna aceasta, marți, China a mers și mai departe publicând publicând numele și coordonatele chinezești a 80 de insule, recifuri, țărmuri și funduri marine situate în Marea Chinei Meridionale, scrie Zone Militaire.
„China o ignoră sau încearcă intenționat să răstoarne dreptul internațional?, a întrebat Bill Hayton, asociat la think tank-ul britanic Chatham House, citat de AFP
El a adăugat: „China a ratificat Convenția Națiunilor Unite privind Legea Mării (CNUDM sau UNCLOS), care este foarte clară cu privire la ceea ce statele pot și nu pot revendica ca teritoriu. Cu toate acestea, China pare să se opună UNCLOS afirmându-și suveranitatea în locuri foarte îndepărtate”.
Oricum, Vietnamul a reacționat puternic la anunțul creării celor două districte administrate din Sansha, care ar avea 1.800 de locuitori (inclusiv mulți soldați ...)
„Poziția constantă a Vietnamului este de a se opune ferm creării așa-numitului oraș Sansha și a actelor conexe care au încălcat grav suveranitatea Vietnamului, care sunt nule și neavenite(...) și complică situația în Marea Orientală și în lume”, a argumentat Lê Thi Thu Hang, purtătorul de cuvânt al ministerului de Externe al Vietnamului.
„China va lua toate măsurile necesare pentru a-și proteja suveranitatea, drepturile și interesele în Marea Chinei de Sud”, a spus Geng Shuang, omologul său la ministerul chinez al Afacerilor Externe.
„Orice țară care încearcă să nege, sub orice formă, suveranitatea, drepturile și interesele Chinei asupra Mării Chinei de Sud și să insiste asupra revendicărilor sale ilegale este sortită eșecului”, a adăugat el.
Între timp, Statele Unite au cerut Chinei să pună capăt „intimidărilor” în apele disputate, începând cu cele situate în nordul Malaeziei cu prezența navei Haiyang Dizhi 8. Și, în același timp, marina americană a confirmat că a trimis nava de atac amfibie USS America și crucișătorul USS Bunkel Hill în Marea Chinei Meridionale.
„Prin prezența noastră operațională continuă în Marea Chinei Meridionale, lucrăm pentru promovarea libertății de navigație și a survolului, precum și a principiilor internaționale care stau la baza securității și prosperității regiunii Indo-Pacifice”, a declarat agenției Reuters un purtător de cuvânt al Marinei SUA.
Potrivit USNI News, activitatea aeriană la bordul USS America este susținută. Cu elicopterele F-35B, CH-53E Super Stallion și MV-22B Osprey, este principala capacitate aeriană navală americană disponibilă în prezent în regiune, după oprirea forțată la Guam a portavionului USS Theodore Roosevelt pentru cauza epidemiei Covid-19.
Foto: Opex 360