Atacuri robotice, operațiuni de căutare și salvare sau manevre ofensive sunt doar câteva misiuni pe care Marina SUA încearcă din ce în ce mai mult să le îndeplinească cu nave de suprafață autonome fără pilot uman (USV), informează publicația NationalInterest.
Mai exact, Marina SUA vrea să efectueze aceste misiuni cu vehicule americane expediate și operate de nave de suprafață cu echipaj mai mare.
Această viziune conceptuală și tactică este acum accelerată de flota Marinei, inclusiv de flota cu creștere rapidă a navelor de luptă litorale (LCS) care, printre altele, sunt proiectate și modernizate pentru a opera un număr mai mare de drone submarine și de suprafață. Sistemele fără pilot au o mare semnificație în ceea ce privește LCS, oferindu-le o capacitate îmbunătățită, activată de Inteligența Artificială, pentru a efectua funcții de comandă și control. Mai mult, LCS ar putea folosi drone pentru contramăsuri miniere, atac de suprafață și război antisubmarin. LCS operează deja mai multe drone de vânătoare de mine subacvatice și, prin actualizări de soft, este în curs de a fi configurat pentru a achiziționa și procesa mai rapid datele de direcționare și senzori de la dronele aer-mare-și-submarine.
Marina adaugă navele LCS flotei într-un ritm mult mai rapid decât alte nave, având în vedere măsura în care acestea sunt dotate cu arme și, în unele cazuri, sunt echipate cu tehnologii noi. Aceste noi arme și abilități sunt acum încorporate în noua flotă FFG, chiar și mai armată, a Marinei. Aceste arme includ rachete cu bătaie peste orizont, interceptori cu punte și arme montate. Unii dintre partenerii din industria navală de construcție LCS, precum Lockheed și Austal SUA, ar putea fi chemați să crească producția.
Spre deosebire de sistemele autonome subacvatice, sistemele de suprafaţă au un grad de libertate mai puţin. Mai mult, ele sunt mult mai vizibile oricăror senzori, deci pot fi întrebuinţate doar în acţiuni cu obiectiv limitat şi specializat.
„Avem capacitatea de a ne plia pentru a satisface cererea Marinei. Prin procesul nostru de fabricație avem capacitatea de a îndeplini cerințele Marinei, mereu în schimbare”, a declarat Craig Savage, purtătorul de cuvânt al Austal SUA pentru The National Interest.
„LCS este o platformă rapidă, agilă, orientată spre misiune, concepută pentru a funcționa în medii aproape de țărm, în timp ce este capabilă să efectueze sarcini în largul oceanului și să se lupte împotriva amenințărilor de coastă ale sec. XXI, cum ar fi submarinele și minele”, se spune într-un document al Marinei.
În mare măsură este vorba de progresul rapid al Marinei în domeniul autonomiei, circumstanță care permite navelor să coordoneze o mică flotă de USV interconectate care partajează informații cu o navă gazdă, precum și una cu alta. Unele USV-uri sunt configurate pentru a remorca sonar pentru a vâna submarine și mine inamice, în timp ce altele efectuează recunoaștere de suprafață și aeriană pentru a căuta potențiale puncte de intrare pentru atac amfibiu sau chiar pentru a efectua operațiuni de luptă maritimă.
Flota LCS crește și capacitatea de a opera drone submarine cu niveluri avansate de autonomie. Un astfel de sistem în dezvoltare, numit Barracuda, este capabil să folosească rețele semi-autonome de submarine pentru a găsi și apoi a face să explodeze minele inamice.