Nava chineză suspectată de sabotaj în Marea Baltică, liberă să plece

Nava Yi Peng 3. Sursa foto: x.com

O navă vrachier chineză care este investigată de sabotaj în urma avarierii a două cabluri de fibră optică în Marea Baltică îşi reia călătoria, după ce a stat nemişcată mai mult de o lună pe un canal danez din apropiere, potrivit Gărzii de Coastă suedeze, citată de Reuters.

China a permis joi reprezentanţilor din Germania, Suedia, Finlanda şi Danemarca să urce la bordul nevei Yi Peng 3, împreună cu anchetatorii chinezi, rupând un impas diplomatic de o lună.

Vizită la bordul navei

”A început să se mişte şi a spus că va merge la Port Said în Egipt”, a declarat un purtător de cuvânt al Gărzii de Coastă suedeze.

Purtătorul de cuvând a spus că ”Urmărim nava şi suntem în contact strâns cu alte autorităţi implicate”.

Nu s-au oferit alte detalii şi purtătorul de cuvânt nu a spus dacă au fost găsite probe cu privire la deteriorarea cablurilor sau care să indice un sabotaj.

Jonas Backstrand, preşedintele autorităţii de investigare a accidentelor din Suedia, a declarat vineri: ”Suntem mulţumiţi de vizita de la bord, care a fost relativ deschisă şi transparentă şi am avut posibilitatea să vedem ceea ce am dorim să vedem şi să vorbim cu membrii echipajului”.

Nava Yi Peng 3. Sursa foto: x.com

S-a crezut că a fost un sabotaj

Cablurile din Marea Baltică, unul care leagă Finlanda şi Germania şi celălalt care leagă Suedia de Lituania, au fost avariate pe 17 şi 18 noiembrie, ceea ce l-a determinat pe ministrul german al Apărării, Boris Pistorius, să spună că a presupus că acest lucru a fost cauzat de sabotaj.

Anchetatorii s-au concentrat rapid asupra navei chinezeşti, care a părăsit portul rusesc Ust-Luga pe 15 noiembrie.

O analiză a datelor MarineTraffic a arătat că coordonatele navei corespundeau cu ora şi locul în care au avut loc avariile.

Navele din apele internaţionale beneficiază de principiul ”libertăţii de navigaţie”, adică un stat nu poate interveni pe navele care navighează sub pavilionul altui stat.

Danemarca, care a ajutat la negocierea unui compromis care să permită naţiunilor europene să trimită reprezentanţi la bord, a declarat joi că Yi Peng 3 îşi va putea relua călătoria în urma inspecţiei.

Autoritatea suedeză de investigare a accidentelor a declarat că a inspectat nava alături de o agenţie chineză similară, în timp ce ofiţeri de poliţie din Finlanda, Germania, Suedia şi Danemarca au fost prezenţi ca observatori.