Căpitănia portului Livorno către comandantul fugar de pe Concordia: "Acum vreți să vă întoarceți acasă?"

În presa italiană apar elemente noi privind modul în care a acționat căpitanul navei Costa Concordia, naufragiată vineri seară lângă insula Giglio. Înregistrarea unei convorbiri între căpitănia portului Livorno și comandantul vasului, despre care s-a spus că a părăsit nava înainte să evacueze toți pasagerii, arată clar că acesta a refuzat să revină la bord pentru a finaliza această operațiune. În paralel, ziarul „La Stampa” susține că există o ”listă secretă” a dispăruților, fiind vorba despre 40 de persoane care încă nu au fost găsite, nu de 29.

UPDATE 3: Echipajele de salvare au descoperit cinci cadavre pe epava vasului Concordia, numărul decedaţilor ajungând astfel la 11, relatează BBC. Mai devreme, aceştia anunţaseră că 29 de oameni sunt daţi dispăruţi în urma naufragiului de vineri. Căpitaul Francesco Schettino a fost arestat fiind acuzat de omucidere, dar neagă toate acuzaţiile.

UPDATE 2: Echipele de salvare și-au accelerat azi operațiunile de căutare a unor eventuali supraviețuitori ai naufragiului vasului Costa Concordia, în apropiere de insula Giglio, utilizând micro-încărcătoare explozive. Specialiștii din protecția civilă susțin însă că în acest moment este improbabil ca, având în vedere temperaturile scăzute ale apei, să mai existe supraviețuitori.

UPDATE 1: Bilanțul tragediei de vineri seara a ajuns la șase morți și 29 de dispăruți, a  precizat un oficial italian. Printre dispăruți - pasageri și membri ai echipajului - figurează 14 germani, 6 italieni, 4 francezi, doi americani, un ungur, un peruvian și un indian. Înregistrarea, difuzată  de agenția de presă italiană ANSA, nu face decât să accentueze acuzațiile lansate la adresa comandantului în momentul arestării. La ora 1.46 p.m., în timp ce sute dintre pasageri trebuiau să fie evacuați, un ofițer al căpităniei i-a ordonat comandantului Francesco Schettino, contactat pe telefonul mobil, să revină pe navă. ”Acum mergeți la proră, urcați pe scara de salvare și coordonați evacuarea. Trebuie să ne spuneți câți oameni mai sunt pe navă - copii, femei - numărul exact al fiecărei categorii”, se aude vocea ofițerului, înregistrată pe așa numita cutie neagră a vasului, analizată în prezent de acnhetatori. ”Ce faceți? Abandonați operațiunea de salvare?”, se aude în continuare ofițerul. Comandantul răspunde: ”Nu, nu, eu sunt aici, coordonez salvarea”.  Ofițerul revine: ”Comandante, acesta este un ordin. Eu sunt cel care comandă acum. Dvs ați declarat abandonarea navei, așa că trebuie să mergeți la proră, să urcați la bord și să coordonați totul”. ”Acum ce faceți? Vreți să mergeți acasă?” Bărbatul îi spune lui Schettino că sunt deja victime. Comandantul întreabă:”Câte?”. Ofițerul pare stupefiat și iritat: ”Dvs trebuie să îmi spuneți, ce faceți? Vreți cumva să vă întoarceți acasă?. Acum urcați înapoi pe navă și ne spuneți ce se poate face, câți oameni sunt, cum putem să îi ajutăm”, îi transmite ofițerul căpităniei. Comandantul îi dă asigurări că se va întoarce la bord. Dar, conform relatărilor martorilor și a căpităniei, Schettino se refugiase deja pe mal, înainte de miezul nopții, cel mai probabil în jurul orei locale 23.40. Într-un apel precedent, de la ora 12.42, comandantul făcuse o declarație care, de asemenea, i-a șocat pe anchetatori, în timpul unei convorbiri cu sala operațională a căpităniei: ”Nu ne putem urca la bord, pentru că nava este pe punctul de a se scufunda”. Reacția mai mult decât surprinsă a ofițerului se poate auzi: ”Comandante, ce faceți? Ați abandondat nava?”. Schettino încearcă să o dreagă: ”Nu, nu, sigur că nu”. Nava Costa Concordia a naufragiat vineri seara, după ce a lovit o stâncă în timp ce naviga foarte aproape de coastă.  Pasagerii au relatat despre ”scene apocaliptice” şi de ”panică”, numeroase busculade producându-se atunci când fiecare a căutat să urce cât mai repede în bărcile de salvare pe care membrii echipajului nu reuşeau să le coboare. <iframe src="http://www.youtube.com/embed/N024BVk5g58" width="420" frameborder="0" height="315"></iframe>

CITIŢI ŞI:
  • Capitanul vasului de croaziară Concordia, cel mai detestat om din Italia
  • Turiştii români de la bordul navei naufragiate în Italia se întorc acasă
  • Naufragiul navei Concordia. Un dezastru de 95 de milioane de $ | VIDEO