Pe măsură ce vânzările de vehicule electrice ale Tesla s-au plafonat anul acesta, CEO-ul Elon Musk a mizat din ce în ce mai mult pe viitorul companiei bazat pe viziunea sa pentru robotaxiuri autonome, în ciuda obstacolelor tehnologice și de reglementare masive în livrarea acestora.
Musk are posibilitatea să depășească obstacolele de reglementare pentru Tesla
Acum Musk, ca unul dintre cei mai mari susținători ai președintelui ales Donald Trump, ar putea avea influența necesară pentru a ajuta la depășirea acestor obstacole de reglementare.
Tesla, se confruntă în prezent cu un peisaj divers de legi statale privind vehiculele fără șofer, pe care Musk le-a criticat într-un discurs din 23 octombrie, numindu-le „incredibil de dureros să le facă stat cu stat”.
El a semnalat că va susține un singur proces de aprobat federal dacă Trump câștigă și va respecta promisiunea de a-l numi pe Musk „țar al eficienței”. „Dacă există un departament pentru eficiența guvernamentală,” a spus Musk, „voi încerca să ajut să se întâmple asta”.
Musk ar putea influența alegerea următorului secretar al Departamentului de Transporturi
Marți, Trump l-a ales pe Musk și pe un alt aliat pentru a conduce o astfel de entitate, care nu este o agenție guvernamentală. Rămâne neclar însă, cum va funcționa organizația.
Influența lui Musk este probabil să se extindă dincolo de eficiență.
Billionarul, care a donat cel puțin 119 milioane de dolari unui grup pro-Trump în timpul campaniei, este așteptat să influențeze alegerea președintelui ales pentru următorul secretar al Departamentului de Transporturi, conform unei persoane apropiate de Musk și de planificarea tranziției lui Trump.
Această agenție, care include Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA), face regulile pentru producătorii auto și ar putea impune modificări semnificative ale regulilor privind conducerea autonomă la nivel național.
Tesla are de trecut obstacole tehnologice
Dar chiar dacă Musk obține o reglementare favorabilă, Tesla s-ar confrunta în continuare cu obstacole tehnologice și legale majore în implementarea vehiculelor fără șofer, precum și cu întrebări privind modul de asigurare a acestora, conform interviurilor Reuters cu nouă experți în reglementare și drept și o revizuire a legilor vehiculelor fără șofer din statele americane.
Dacă Musk reușește să obțină reglementări sau legi federale care să preîntâmpine supravegherea de către state, experții în reglementarea vehiculelor autonome au declarat că acest lucru ar putea permite Tesla să evite reglementările din California.
Tesla a înregistrat doar 562 de mile de testare din 2016 și nu a depus rapoarte privind conducerea autonomă la autoritățile din California din 2019, arată înregistrările statului. Alphabet (GOOGL.O).
Waymo a obținut șapte aprobări de reglementare
Prin comparație, Waymo a înregistrat peste 13 milioane de mile de testare și a obținut șapte aprobări de reglementare diferite între 2014 și 2023, când a primit aprobată încasarea de taxe de la pasageri pentru plimbările cu robotaxiuri fără șofer.
Waymo se numără printre cele doar trei companii cu permise din California pentru a opera comercial vehicule fără șofer și este singura aprobată să opereze o flotă de robotaxiuri asemănătoare cu ceea ce își imaginează Musk.
Waymo a refuzat să comenteze strategia de reglementare a Tesla sau abordarea acesteia față de conducerea autonomă.
Musk are cele mai scăzute permisiuni din California
Tesla deține în prezent cele mai scăzute permisiuni din California, care permite testarea cu supravegherea unui șofer uman.
Musk le-a spus investitorilor, luna trecută, la o prezentare de tip Hollywood pentru robotaxiuri în apropiere de Los Angeles, că Tesla va lansa versiuni complet autonome ale Model 3 și Model Y anul viitor în Texas și California. De asemenea, el a prezentat un robotaxi „Cybercab” cu două locuri pe care spune că va începe producția în 2026 și va costa „aproximativ 25.000 de dolari”.
Acțiunile Tesla au scăzut cu 9% a doua zi, deoarece unii investitori dezamăgiți au spus că prezentarea lui Musk a lipsit de detalii concrete despre produs.
Mai puține reguli, mai mult risc juridic
Tesla se confruntă cu provocări diferite, dar încă dificile, în statele cu reglementări mai puține, inclusiv Texas, care are aproape nicio restricție și interzice în mod specific orașelor să reglementeze vehiculele fără șofer.
Dar Tesla ar face față unei imense responsabilități legale pentru accidente în momentul în care ar susține că vehiculele sale sunt complet autonome.
Musk dă vina pe șoferii de Tesla pentru a se apăra
Până acum, producătorul auto a dat vina pe șoferii Tesla pentru a se apăra împotriva proceselor și investigațiilor de reglementare legate de accidentele implicând FSD și Autopilot.
Tesla susține că îi avertizează pe șoferi să fie atenți deoarece aceste sisteme nu sunt complet autonome.
Multe legi de stat sunt similare cu cele din Texas, permițând vehiculelor fără șofer înregistrate acces aproape nelimitat pe drumuri.
Reglementările slabe duc la procese nesfârșite
Reglementările slabe sau inexistente ar putea crește riscul legal pentu că companiile de vehicule autonome nu ar putea susține că respectă standardele stricte de siguranță ale guvernului, au declarat trei experți în dreptul conducerii autonome.
Regulile mai stricte din California ajută la protejarea companiilor care obțin aprobări, ceea ce ar putea oferi dovezi „puternice” pentru o apărare în cazul în care firmele autorizate sunt date în judecată din cauza accidentelor, a declarat William Widen, profesor de drept la Universitatea din Miami, specializat în răspunderea civilă a vehiculelor autonome.
„Avocații ar prefera întotdeauna să aibă binecuvântarea autorităților de reglementare”, a spus el, deoarece aceasta oferă dovezi că compania nu s-a comportat „neglijent sau iresponsabil și că a respectat toate legile aplicabile.”