Codul Rutier. Schimbarea criticată de fostul șef al Poliției Rutiere: Este periculos

Sursa foto: Dreamstime.com

Noi prevederi au fost introduse în Codul Rutier. Una dintre ele a fost propusă de Ministerului Afacerilor Interne (MAI) și face referire la permisele de conducere obținute în alte state. O altă se referă la restituirea permisului de conducere în anumite circumstanțe. Ambele prevederi au fost comentate de fostul șef al Poliției Rutiere.

Codul Rutier are noi prevederi. Una dintre ele a intrat în vigoare la finalul acestei săptămâni și a fost propusă de Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Este vorba despre modificările la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Schimbarea propusă de MAI prevede că cetățenii care dețin permise de conducere eliberate de alte state, dar care nu pot fi preschimbate cu permisul românesc de conducere, vor putea să se înscrie la examenul pentru obținerea documentului românesc fără a fi obligați să facă școala de șoferi.

„În urma dobândirii permisului de conducere românesc, permisul de conducere emis în străinătate se remite autorităților din statul emitent prin grija serviciilor publice comunitare regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, cu mențiunea că a fost obținut un nou permis de conducere în România”, se arată într-un comunicat MA.

O altă modificare a Codului Rutier este prevăzută de OG nr. 23/2023. Aceasta introduce posibilitatea restituirii permisului de conducere reținut ca urmare a constatării preliminare, în salivă, a prezenței unor substanțe din categoria celor psihoactive, în baza rezultatului analizei mostrelor biologice (probe de sânge) realizate în instituțiile medico-legale autorizate prin care s-a stabilit absența din organism a acestor tipuri de substanțe. Până acum restituirea se putea face doar în baza soluției de clasare dispuse în faza urmăririi penale.

Fostul șef al Poliției Rutiere critică prevederea cu privire la schimbarea permiselor de conducere

Lucian Diniţă, fostul șef al Poliției Rutiere în perioada 2009-2014, a vorbit despre cele două modificări aduse legislației rutiere de Executiv. Acesta consideră că înscrierea la examen a conducătorilor auto care au obținut permis în alte state fără a merge la școala de șoferi reprezintă un pericol pentru circulație.

„Conform convenției de la Viena cu privire la circulația rutieră care datează din 1968, avem unele permise de conducere străine recunoscute de statul român, dar și astfel de documente emise de alte țări care nu sunt recunoscute de autoritățile de la noi. Prin această modificare a legii se va permite titularilor unor permise din cea de-a doua categorie să dea direct examen la noi fără să mai facă școala, lucru periculos pentru siguranța circulației, spun eu. Avem astfel de permise emise de țări din Asia, de exemplu, unde avem alte reguli de circulație, de multe ori, iar scrierea este cu totul alta. Ce facem cu legislația, nu mai contează teoria? Apoi, în unele țări din Africa, permisul se emite fără niciun fel de examen, pur și simplu te duci și îl cumperi. Ca să nu mai spun de regulile de circulație care în unele cazuri practic nu există. Ce facem cu astfel de cazuri? Dăm permis fără școală de șoferi? Păi, nu ar trebui, spun eu, chiar dacă omul știe să plece cu mașina de pe loc sau poate să vireze ori să oprească”, a declarat Lucian Diniță pentru Adevărul.

Lucian Diniță, fostul șef al Poliției Rutiere, vorbește despre schimbările din Codul Rutier. Sursa foto: arhiva EVZ

Lucian Diniţă, laudă prevederea cu privire la restituirea permiselor de conducere

Despre cea de-a doua modificare a Executivului la legislația rutieră cu privire la restituirea permisului de conducere în anumite circumstanțe, fostul șef al Poliției Rutiere spune că este o prevedere care ar fi trebuit introdusă de mult timp. El prezintă diverse situații în care permisul poate fi reținut fără ca șoferul să consume băuturi alcoolice. Chiar și o vizită la stomatolog te poate lăsa fără permis, dacă ți se administrează lidocaină.

„Aici vorbim de o reglementare corectă care trebuia dată de mult. Oamenii rămâneau fără permise aiurea, fără o bază legală reală. Să mă explic. Dacă suferi o intervenție stomatologică în timpul căreia s-a administrat lidocaină, te urci la volan și ești oprit pentru control, etilotestul va arăta 0,05, iar polițistul îți suspendă permisul. Problema este că legea spune că singura analiză care certifică un eventual consum de alcool este cea a sângelui, care se face la instituțiile medico-legale. În mod evident, dacă această analiză a sângelui contrazice ce a arătat etilotestul, trebuie să-i dai omului permisul pe loc și nu după ce procurorul constată acest lucru printr-o rezoluție la dosarul cu pricina. Mai mult, ca o paranteză, MAI nu prea are bani și plătește analiza sângelui foarte târziu, de ordinul lunilor de la constatarea faptei, iar în tot acest timp omul stă fără permis, dacă nu vrea să plătească din buzunarul lui sume de peste 500 de lei pentru ridicarea certificatului. Nici la stupefiante situația nu este mai roz. Multe teste ale aparatelor de tip drugtest au dat rezultate eronate, iar oamenii s-au văzut din nou în situația de a aștepta cu lunile să-și primească înapoi permisul de conducere”, a precizat Lucian Diniță.