Mocănița pădurenilor, o experiență de neratat. De când va funcționa

Sursa foto: Facebook

Mocănița pădurenilor a fost folosită timp de 100 de ani, pentru a lega județul Hunedoara de așezările din Ținutul Pădurenilor, unde se găseau exploatații miniere de fier și cariere de piatră. Localnicii din aceste ținuturi vor refacerea acestui obiectiv și introducerea lui în circuitul turistic din România.

Linia ferată se întinde pe o distanță de și traversează unul dintre cele mai spectaculoase locuri din vestul țării. Mocănița pădurenilor a fost dezafectată în anii 2000, după un secol, însă tot mai mulți localnici și-ar dori refacerea acesteia în scop turistic.

Recent, peste 50 de hunedoreni au parcurs, la pas, traseul Hunedoara – Govâjdia, unde funcționa în trecut calea ferată a pădurenilor. 

Plimbarea pe urmele mocănițelor din Hunedoara s-a dorit a fi i un semnal de alarmă referitor la soarta vechii căi ferate a pădurenilor. Alin Barna, unul dintre inițiatorii refacerii traseului este de părere că cei care dispun de capacitatea decizională în Hunedoara ar trebui să înțeleagă valoarea unui astfel de proiect.

Că refacerea căii ferate - mocănița pădurenilor - reprezintă mai degrabă o investiție aducătoare de bani decât o cheltuială fără sens. 

Mocănița pădurenilor are viitor

Mocănița pădurenilor din Hunedoara are viitor. Este inadmisibil ca cei care dispun de capacitatea decizională în acest județ sau la nivel național să nu înțeleagă valoarea unui astfel de proiect. Mocănița nu este o cheltuială ireversibilă, ci este o investiție în dezvoltarea zonei prin turism de durată”, spune Alin Barna.

Traseul căii ferate a pădurenilor începe de la Castelul Corvinilor pe valea Zlaștiului și trece, printr-un tunel de aproximativ 800 de metri în Valea Govâjdiei din Hunedoara , una dintre cele mai spectaculoase locuri din această parte a țării.

După traversarea ținutului cu priveliști spectaculoase al Govâjdiei, locomotivele cu abur ajungeau la Furnalul din Govâjdia, vechi de peste 200 de ani. Traseul continua încă 5-6 kilometri spre Ghelari și Lelese, unde funcționau minele de fier și carierele de piatră din Ținutul Pădurenilor.

Mocănița ar atrage mulți turiști

Mulți hunedoreni consideră că reabilitarea traseului mocăniței ar atrage mai mulți turiști în județul lor. Alin Barna este de părere că peisajele spectaculoase, asemănătoare cu cele ale Alpilor elvețieni ar fi ca un magnet pentru turiștii străini, care, deocamdată se limitează doar la vizitarea Castelului Corvinilor.

„Sutele de mii de turiști care vizitează anual Castelul Corvinilor ne obligă să plusăm în atractivitatea ofertei cu care îi atragem și apoi îi întâmpinăm.

 Nu trebuie uitat faptul că punctul terminus al călătoriei ar fi Furnalul din Govăjdia, un alt punct de atracție insuficient promovat. Este pur și simplu lăsat în paragină”, mai spune Alin Barna.

Mocănița pădurenilor a funcționat peste un secol

Acestea au transportat la început muncitori și minereul de fier adus de la minele din Munții Poiana Ruscă la Uzinele de fier Hunedoara. Din 1978, calea ferată îngustă a fost preluată de întreprinderea minieră de la Zlaști și a fost folosită la transportul călătorilor, nu numai în scopuri industriale. În anii ’90 au fost desființați ultimii trei kilometri ai căii ferate, de la Furnalul din Govâjdia spre minele de la Ghelari.