Moartea unui fost şef al ONU. Cine ar fi vrut să îl elimine pe Dag Hammarskjold?

Avionul la bordul căruia se afla fostul secretar-general ONU Dag Hammarskjold a fost doborât în 1961 deasupra Rhodesiei de Nord, actualul stat Zambia, dar incidentul a fost muşamanlizat de autorităţile coloniale britanice, potrivit unor noi mărturii într-unul din cele mai dificile cazuri din ultimele cinci decenii, scrie ziarul The Guardian.

O comisie de anchetă a concluzionat atunci că tragedia a avut drept cauză o eroare de pilotaj iar o investigaţie ulterioară a Naţiunilor Unite a confirmat aceste concluzii. Ambele comisii au ingonat însă mărturiile locuitorilor satelor situate în apropierea locului unde avionul s-a prăbuşit.

După 50 de ani, ziariştii ziarului britanic The Guardian au stat de vorbă cu martorii rămaşi în viaţă. Potrivit acestora, avionul care transporta delegaţia ONU a fost doborât de un alt avion de dimensiuni mai mici. Zona a fost izolată imediat de autorităţile britanice iar satele din apropiere toate evacuate.

Martorii cheie au fost interogaţi în paralel şi de un angajat suedez al unei organizaţii neguvernamentale care activează în Africa. Goran Bjorkdahl susţine că este interesat de elucidarea morţii diplomatului suedez Dag Hammarskjold deoarece tatăl său era prezent în Zambia în momentul producerii tragediei.

Supărarea britanicilor

Investigaţia pe cont propriu a lui Bjorkdahl l-a adus pe acesta faţă în faţă cu o serie de telegrame care nu au fost făcute publice până atunci, expediate în perioada premergătoare accidentului din 17 septembrie 1961. Documentele relevă frustrarea Statelor Unite şi a Marii Britanii faţă de decizia secretarului-general al ONU de a dispune o operaţiune militară, cu participarea armatei congoleze, împotriva unui grup de rebeli sprijinit de companiile miniere occidentale prezente în regiunea Katanga.

Diplomatul suedez se deplasa, în momentul producerii accidentului, la o întâlnire cu liderul grupului de rebeli. Diplomatul suedez reuşise până în acel moment să irite toate puterile occidentale din Consiliul de Securitate prin discursul său ferm în favoarea decolonizării Africii, dar sprijinul de care se bucura în rândul ţărilor în curs de dezvoltare îi asigura practic realegerea în funcţia de secretar-general ONU la Adunarea Generală din toamna anului următor, 1962. Martori ignorați

Goran Bjorkdahl a nominalizat cel puţin patru martori încă în viaţă ai incidentului aviatic din septembrie 1961 care în acel moment nu au fost interogaţi de autorităţile coloniale britanice. Mărturiile lor au fost publicate pe larg de ziarul The Guardian. Toţi susţin însă că avionul la bordul căruia se afla şeful ONU a fost doborât de o aeronavă de dimensiuni mai mici.

Singurul supravieţuitor al tragediei din 1961 a fost uitat pe un pat de spital din oraşul Ndola înainte de a muri din cauza rănilor. Harold Julian, un agent de securitate al secretarului-general ONU, apucase să declare poliţiei că înainte ca avionul să se prăbuşească a auzit o explozie şi a văzut mai multe mingi de foc.

Deşi ancheta ulterioară desfăşurată de ONU a confirmat concluziile celei derulate de autorităţile coloniale, multe voci de la Naţiunile Unite au vorbit despre obstrucţionarea eforturilor de pace depuse de Hammarskjold de către britanici, la presiunea companiilor miniere active în bogata regiune Katanga. Deşi cu doar câteva zile înainte de întâlnirea cu secretarul-general ONU, liderul rebelilor din Katanga declarase că este dispus să semneze un armistiţiu cu guvernul congolez, el s-a răzgândit la doar câteva ore sub presiunile coloniştilor britanici.

"Au fost multe împrejurări care m-au dus cu gândul la o posibilă implicare a puterilor occidentale. Motivul era clar – ameninţarea la adresa intereselor occidentale în zonele bogate în minerale din Congo", a concluzionat Goran Bjorkdahl.