Avionul american A-10 Thuderbolt, un aparat construit în timpul Războiului Rece pentru a distruge tancurile sovietice, a supraviețuit la numeroase tentative de a fi „pensionat” și scos din Bugetul Apărării. În sfârșit, s-a găsit o soluție: el va fi trimis în România.
Aparatele A-10 Thuderbolt vor participa la manevre pe termen lung în România, operațiuni menite să contracareze amenințările rusești în regiune, scrie The International Business Times.
Exercițiile din România sunt doar unele din manevrele la care acest avion, foarte popular printre piloți, nu însă și printre conducătorii militari, dornici să facă economii, a luat parte în ultimele cinci luni în apropierea granițelor Rusiei.
Avioanele A-10 au fost trimise și în Polonia sau în Germania, dar și în Orientul Mijlociu, pentru a lupta în Irak împotriva ISIS.
Patru aparate A-10 Thunderbolt au ajuns deja la baza aeriană de la Câmpia Turzii. Alte opt sunt așteptate în zilele următoare.
Termenul tehnic pentru misiunea pe care „The Warthog” (Facocerul, numit și Porcul mistreț alergător) o are de îndeplinit în Europa de Est este de a furniza „theater security package”, altfel zi, acoperire aeriană pentru trupele NATO și americane care participă la manevre.
Generalul Frank Gorenc, comandantul forțelor aeriene americane în Europa a declarat:
„Este nevoie de multe exerciții acolo și intenționăm să furnizăm trupelor terestre tot sprijinul de care au nevoie în misiunea lor. Această acoperire aeriană, mai ales cea oferită de A-10, va fi foarte, foarte utilă.”
Construit între 1972 și 1984, lent, dar dotat cu armament greu, A-10 a fost conceput pentru zboruri la joasă înălțime în care să vâneze vehiculele blindate.
Primul război în care a fost implicat a fost cel din Golf, din 1991, când a distrus peste 900 de tancuri irakiene, alte 2000 de vehicule blindate și circa 1200 de piese de artilerie.
Aparatul a fost folosit cu succes și în războiul din Iugoslavia, de la jumătatea anilor 1990, dar și în războaiele din Irak și Afganistan, unde a fost desfășurat cu succes împotriva Talibanilor și AL-Qaida.
Diform și lipsit de cele tehnologii de ultimă oră, care acum se află în dotarea avioanele de vânătoare moderne, „Mistrețul Alergător” și-a creat un renume excelent pentru misiunile numite de „close air support” (sprijin aerian nemijlocit), dar și pentru precizia cu care poate lovi fără risc țintele aflate în apropierea trupelor proprii.
Toate acestea l-au ajutat să supraviețuiască sfârșitului Războiului Rece (care a fost singura rațiune pentru care a fost creat), când trebuia să vâneze și să distrugă tancurile sovietice, în cazul unei invazii a acestora spre Europa de Vest.
Planurile de înlocuire a sa cu mai modernele și mai rapidele F-16 au fost mereu amânate, iar existența lui A-10 este în fiecare an un motiv major de divergență între liderii din Congres și comandanții armatei.
Pentru șefii US Army, retragerea celor circa 300 de aparate A-10 ar însemna o economie de 4 miliarde de dolari în cinci ani. Ele ar urma să fie înlocuite cu noul F-35, despre care, însă, destui experți militari susțin că nu ar fi potrivit pentru misiuni de genul celor în care excelează A-10.
Totuși, în ultimii ani, Congresul SUA a salvat în mod repetat „Mistreții Alergători” de tăierile bugetare și de comandanții militari frustrați, care vor ca echipele de mecanici ce lucrează la mentenanța flotilei de A-10 să înceapă cât mai curând antrenamentele pentru F-35.