În varianta clasică și cea mai răspândită a baladei „Miorița”, ciobanul moldovan este omorât de ceilalți doi ciobani (ungureanul și vrânceanul) din invidie și lăcomie, deoarece el are cele mai multe și mai frumoase oi. Aici, motivul crimei este unul material, bazat pe dorința de a acapara bogățiile ciobanului moldovean.
Dar, în variantele populare ale „Mioriței”, se regăsește interpretarea conform căreia ciobanul ar fi pedepsit pentru că a pierdut oile, reflectând astfel practici sau credințe vechi. În tradițiile pastorale, responsabilitatea ciobanului pentru turmă era extrem de importantă, iar pierderea oilor putea fi considerată o greșeală gravă, atrăgând diverse forme de pedeapsă.
La Evenimentul istoric poposim și astăzi în lumea Mioriței noastre. Alex Mihai Stoenescu vine cu documente, vom pendula între colindul vechi și balada Miorița. Vom reflecta asupra practicilor și credințelor vechi legate de responsabilitățile și pedepsele asociate meseriei de cioban.
Nuanțe complexe și un strat de semnificație în dreptul baladei „Miorița”, care rămân deschise unor multiple interpretări în funcție de contextul cultural. Miorița, între colind și baladă, de la 12.00, live, pe canalul de YouTube HAI ROMÂNIA și pe pagina de Facebook evz.ro.