MIHAI COSMA: Adio, Pavarotti

MIHAI COSMA: Adio, Pavarotti

De joi, lumea este mai saraca.

Unul dintre cei mai cunoscuti artistii din toate timpurile a fost chemat la ingeri, pentru a canta de acum inainte numai in ceruri. Ca prin minune insa, Luciano Pavarotti ramane printre noi.

Pentru ca, gratie erei tehnologice, vocea sa nepereche a fost prezervata intru eternitate pe CD-uri si DVD-uri iar posturile de radio si de televiziune nu vor inceta sa transmita inregistrarile sale, care se bucura de o audienta impresionanta.

Am putea spune despre Pavarotti ca a fost cel mai renumit muzician, cel putin din perspectiva numarului de persoane care l-au ascultat si l-au indragit. Probabil ca la vremea lor Liszt sau Chopin aveau numerosi admiratori, Caruso sau Maria Callas s-au bucurat de o binemeritata faima, dar, odata cu Pavarotti, numarul celor care l-au ascultat depasit miliardul.

Ne puteți urmări și pe Google News

O voce unica, de rara stralucire, un farmec personal cu totul special, care il facea simpatic dincolo de formele sale generos rubiconde, l-a adus pe tenorul italian in prim-planul mediei, fotografiile sale impunandu-se pe copertile celor mai importante reviste si ziare de pe toate meridianele lumii.

Celebritatea sa a atins cote nemaiintalnite dupa ce, cucerind deja lumea iubitorilor de opera, a stiut sa se apropie de publicul larg, care de regula nu era interesat de muzica clasica, oferind concerte populare, cu cantonete, cu arii celebre, alaturi de parteneri din muzica pop.

A umplut stadioane si parcuri din intreaga lume, desferecand lumea muzicii de opera pentru cei care pana atunci nu credeau ca aceasta arta le poate spune ceva. Mai mult chiar, multe din aceste concerte au avut scopuri caritabile, Pavarotti implicandu-se in campanii umanitare ce i-au dezvaluit sensibilitatea, generozitatea si compasiunea pentru cei aflati in necaz.

Iar impreuna cu prietenii sai Placido Domningo si Jose Carreras a alcatuit grupul celor 3 tenori, o formula muzicala plina de farmec, dublata de o formula de marketing care s-a dovedit a fi geniala, care impreuna au reusit sa aduca la aceste concerte un public atat de numeros incat ele au devenit cele mai cerute evenimente din show business.

Din fericire si noi romanii am avut sansa de a-l vedea pe marele tenor la Bucuresti, in grandiosul concert desfasurat in fata Palatului Parlamentului. Cu acel prilej Pavarotti si-a amintit cu placere de colaborarea sa cu cantareti  romani, nu putini fiind artistii nostri care, prin valoarea lor internationala, au avut prilejul de a urca pe scena alaturi de inegalabilul tenor: de la Ileana Cotrubas, Viorica Cortez si Mariana Nicolesco pana la Adina Nitescu, generatii diferite de cantareti provenind din scoala romaneasca au fost parteneri in spectacole sau in editii discografice cu Pavarotti. 

Din repertoriul sau vast dar foarte echilibrat si cu iscusinta ales pot fi citate nenumarate roluri de succes. Dar probabil ca emblema Pavarotti ramane „Nessun dorma”, celebra arie din Turandot care, dupa ce a fost atat de minunat cantata de catre el a devenit un simbol al operei si al perfectiunii actului interpretativ. 

Pavarotti nu a murit, asa cum muzica nu va muri niciodata. Doar s-a retras pentru odihna vesnica, dupa ce s-a convins ca misiunea sa pe pamant a fost indeplinita: i-a facut pe toti oamenii sa iubeasca frumosul, arta, muzica, vocea umana, creatiile de geniu ale compozitorilor de opera.

Dumnezeu sa-l odihneasca!