În acest an, România va primi primul metrou din cele 13 comandate, care vor opera pe Magistrala 5. Recent, un angajat al Metrorex a făcut publice o serie de imagini cu trenul Alstom Metropolis.
Primul tren de metrou sosește însă cu o întârziere de doi ani față de contractul semnat, lucru ce a atras penalități pentru compania Alstrom din Brazilia.
Cum arată noul metrou din București
„Primele imagini cu noul Tren de Metrou. Alstom Metropolis (BM 4) 1402-2402 „Giurgiu”, în Uzinele Alstom din Brazilia, pregătit pentru livrarea către Metrorex București, pentru Magistrala 5 de Metrou”, arată angajatul Metrorex.
La finalul lui noiembrie 2023, amenzile impuse de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii companiei Alstom pentru întârziere se ridicau la 18 milioane de euro, dintr-un contract în valoare de 100 de milioane de euro.
România a contractat în total 30 de trenuri Metropolis
O comisie a Metrorex a fost zilele acestea la fabrica Alstom din Brazilia, unde a inspectat primul tren din seria de 13 ce vor fi livrate anul acesta și vor circula pe Magistrala 5.
Conform informațiilor mobilitate.eu, trenurile vor fi transportate pe cale maritimă până în portul Hamburg, iar de acolo vor fi aduse pe calea ferată până în București.
În luna noiembrie 2020, Alstom a încheiat un contract cu Metrorex SA, operatorul de stat al metroului din București, pentru a furniza un total de până la 30 de trenuri Metropolis destinate noului traseu al Liniei 5 în rețeaua de metrou a orașului.
Livrarea se va realiza în două loturi, iar valoarea contractului pentru primele 13 trenuri depășește 100 de milioane de euro.
Există și o opțiune pentru prelungirea contractului cu încă 17 trenuri, în funcție de cerințele clientului, ceea ce ar putea aduce valoarea totală estimată a proiectului la 240 de milioane de euro.
Alstom nu a contestat penalitățile impuse de statul român
Mihai Barbu, preşedintele Consiliului de Administraţie al Metrorex, menționa în urmă cu mai mult timp că Alstom nu a contestat penalităţile impuse de întârzierea contractului şi va trebui să le plătească.
„Este un contract de 100 de milioane de euro pentru care noi am plătit un avans de 20 de milioane de euro. Bineînţeles că sunt penalizări. Până acum câteva zile, calculul penalităţilor ducea la o sumă de 10 milioane şi ceva de euro şi bineînţeles că vor trebui să plătească aceste sume. Deci, 10% din contract.
Dar cum v-am spus, de multe ori mai puţin interesează călătorii noştri cât înseamnă aceste penalităţi, ci interesează să aştepte cât mai puţin în staţii şi, prin aducerea acestor 13 trenuri, bineînţeles că timpul de aşteptare se va îmbunătăţi”, a arătat Mihai Barbu, potrivit economica.net.