În 2019, casierele notează cu pixul în caiet cartelele vândute

În 2019, casierele notează cu pixul în caiet cartelele vândute

Tot mai multe organizații reprezentative ale studenților și elevilor au început să facă un front comun „pentru a nu se mai lăsa călcați în picioare de Metrorex”, conform unor declarații. Unele dintre acestea vor să vină în sprijinul companiei, găsind soluții reale pentru rezolvarea problemelor, altele le pun legea în fațăși le explică ce nu fac bine. Chiar dacă toate și-ar dori o întâlnire cu reprezentanți companiei, nu se va putea acest lucru deoarece vina este pasată la Ministerul Transporturilor. Am putea spune că este ceva tipic pentru România.

Problemele legate de faptul că nu se pot achiziționa titluri de călătorie reduse cu 50% pentru elevi și studenți din toate punctele de vânzare nu sunt o noutate nici pentru cei de la Metrorex. Cum de altfel nici faptul că elevii și studenții de mulți ani solicită să și-l poată achiziționa online. Pe lângă „nu se poate” și „vom moderniza”, alte răspunsuri nu au primit.

În 2016, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România a primit următorul răspuns de la Metrorex în urma unei adrese oficiale: „Odată cu modernizarea sistemului de taxare, modernizare ce se va desfăşura în decursul acestui an, abonamentele cu reducere 50% pentru elevi/studenţi se vor putea achiziţiona de la oricare dintre casieriile existente în reţeaua de metrou”.

Întrebați ce s-a întâmplat cu modernizarea promisă, compania Metrorex a răspuns pentru EVZ că „până în prezent nu a fost finalizată configurarea mediului operaţional al sistemului de taxare şi nici aplicaţia de vânzare a cardurilor contactless pe fondul schimbărilor fiscale și necesitatea societății de raliere a tuturor specificațiilor legale”.

Picătura din Oceanul Metrorex

După trei ani de la respectiva promisiune, situația nu s-a îmbunătățit decât prin deschiderea unei noi casierii speciale la Piața Victoriei 2, pe data de 17 ianuarie 2019. „Cu deschiderea unei case noi, la Piața Victoriei, pentru ca studenții să aibă posibilitatea să își procure abonamentele reduse, nu fac nimic concret. Este o picătură întrun ocean. Noi ne dorim și le propunem digitalizarea: achiziția de abonamente online și cartele mai ieftine. Ar reduce foarte mult coada de la ghișee. Este ceva anormal și aberant ca în 2019 să existe registre de mână prin care să notezi elevii și studenții care își fac abonament”, a declarat pentru EVZ, Alin Grigore, președintele Forumul Tinerilor din România.

 

Legea impune o reducere a prețului, Metrorex refuză să o ofere!

„Am încercat anul trecut în vară să convingem Ministerul Transporturilor să ofere abonamente pentru studenți la toate casele. Răspunsul lor la vremea respectivă a fost că aparatura nu le permite. Nici măcar ei nu au negat ceea ce susținem noi, că nu există un text de lege care să spună că aceste titluri de călătorie ar trebui vândute la case speciale. Atâta vreme cât li se oferă studenților prin lege un drept, acela de a achiziționa titluri de călătorie la preț redus și nu există o procedură specifică prin care acestea trebuiesc achiziționate, ar trebui să se poată achiziționa de oriunde. Faptul că răspunsul lor e că nu au aparatura necesară, nu este un impediment să o achiziționeze sau să facă demersuri concrete în acest sens. Încă din 2016 Metrorex a răspuns că se vor rezolva aceste lucruri. Au trecut de atunci mai bine de doi ani și nu s-a întâmplat nimic. Nu credem că ar trebui să dureze atât de mult să achiziționeze aparatura. Argumentul lor se referă la dotarea respectivelor case de bilete. Probabil că discuția ar fi altfel dacă ei negau acest drept, dar niciunde nu au spus că studenții nu ar trebui să poată achiziționa de oriunde. Problema e că studenții stau la coadă degeaba și se fac cozi”, a declarat pentru EVZ Horia Onița, președintele Asociației Studenților în Drept.

Președintele Forumului Tinerilor din România, a declarat pentru EVZ că „pentru a veni în sprijinul studenților, dar și să nu primim un răspuns «că nu se poate», ne documentăm pentru a vedea de ce aparatură ar fi nevoie pentru achiziționarea acestor abonamente online. De asemenea, sperăm să avem și o întâlnire cu reprezentanții Metrorex pentru a discuta problemele și a prezenta soluțiile pe care noi le-am identificat”.

 

Problemele, pasate la Ministerul Transporturilor

Metrorex-ul a explicat pentru jurnaliștii EVZ de ce nu chemă la masa de negocieri organizațiile: „Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru acordarea facilităților elevilor și studenților privind transportul pe calea ferată și cu metroul a fost supus consultării și dezbaterii publice de către Ministerul Transporturilor în 10.11.2016, iar persoanele sau organizațiile interesate au putut transmite sugestii, propuneri, opinii la actul normativ”.

 

Elevii și studenții amenință cu proteste

„Una dintre problemele pe care le-am identificat noi și care există de foarte mult timp este aceea că gratuitatea de 50%, este valabilă doar la abonamentul lunar. Este o discriminare a elevilor, pentru că studenții pot beneficia de gratuitate de la ghișeul de la Piața Romană, atât pentru abonamentele lunare, la cartele cu 2 călătorii, cât și la cartele cu 10 călătorii. Elevii nu beneficiază de acest lucru. Încercăm totul pe cale amiabilă, iar dacă nu se va reuși cu siguranță vom ieși și vom protesta”, a declarat Anne Marie Arcidiaconu, președinte Asociația Elevilor din București și Ilfov. „Dacă nu vom vedea o schimbare, nu excludem un protest pentru a trage un semnal de alarmă. În momentul în care dialogul nu primește un răspuns, ne vedem puși în această situație”, a declarat pentru EVZ, Sebastian Bercheșan, reprezentant alumni Consiliul Municipal al Elevilor București. Asociația Studenților în Drept sprijină elevii în demersul lor și „vom informa studenții cu privire la protestul ce va urma”, declară pentru EVZ Horia Onița. De aceeași părere este și Alin Grigore, președintele Forumul Tinerilor din România: „Este foarte posibil să protestăm alături de asociații”.

Carnetul de student sau adeverința de student nu sunt luate în considerare

La început de an universitar, studenții nu primesc imediat legitimația care să ateste calitatea de student. Pentru început li se emit o adeverință, apoi carnetul și în cele din urmă legitimația de student. Pentru ați achiziționa un titlu de călătorie, trebuie să aștepți să primești ultimul act doveditor, căci dacă prezinți carnetul de student sau o adeverință eliberată de facultate, nu dovedești, conform companiei, faptul că ești student. „Metrorex eliberează titluri de transport la preţ redus 50% pentru elevi și studenți conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr 1/2011 și a Hotărârii de Guvern 42/31.01.2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar și cu metroul. Eliberarea titlurilor de transport cu reducere 50% pentru studenți se face în baza legitimației de student pentru reducere la transport și a unui act de identitate-carte de identitate sau pașaport, iar în lipsa acestor documente nu se emit titluri de transport cu reducere 50% la călătoria cu metroul”, se arată în răspunsul primit de redacția EVZ de la Metrorex.

 

Legitimația de student, un document inutil

Asociația Studenților în Drept consideră că legitimația de student este un document inutil. Una dintre solicitările organizației către Metrorex se referă și la dovedirea calității de student. „Legea educației spune clar că studenții pot primi bilete cu reducere, nu spune că pot primi doar cu legitimație. Atâta vreme cât legea spune că ei trebuie să fie studenți și nu cum fac dovada că sunt studenți – aceste legitimații au fost introduse printr-o Hotărâre de Guvern – ar putea să se facă legitimarea în calitate de student prin orice mijloc de probă. Ar trebui să se elimine de tot aceste legitimații, ele își dovedeau utilitatea când studenții aveau un număr redus de călătorii și atunci aveau un număr redus de cupoane CFR și nu legitimația. În momentul de față legitimația este un document inutil, în plus, atâta vreme cât ai carnetul de student pe care poți să treci toate informațiile care apar și pe legitimație”, este de părere Horia Onița, președintele organizației.

 

Ne puteți urmări și pe Google News