Evoluţie, nu revoluţie, acesta este mersul lucrurilor în cazul celei de-a şaptea generaţii a modelului Volkswagen, un lider de clasă sobru şi extrem de calculat.
Echipa care câştigă nu se schimbă, spune o veche vorbă din fotbal. Ca antrenor, ai desigur libertatea de a nu ţine seama de înţelepciunea populară şi de a-ţi surprinde adversarii (şi fanii) cu modificări în "11"-le de start.
Ce faci însă dacă eşti producător auto, ai un model care se vinde foarte bine (un barometru de cele mai multe ori corect al succesului în această ramură de activitate), dar care trebuie schimbat?
E destul de simplu. Dacă eşti (constructor) german, o iei cătinel. Dacă te numeşti Volkswagen, iar modelul în cauză se cheamă Passat îţi reprimi încă şi mai brutal orice tentaţie… de a reinventa roata.
Noul Volkswagen Passat, pe care l-am testat, în premieră, săptămâna trecută, rămâne acelaşi model aspiraţional al zonei populare din clasa medie. Maşina preferată de managerii care n-au ajuns încă în vârful ierarhiei şi de antreprenorii care au prins puţin cheag. Un substitut temporar şi unanim acceptat pentru berlinele medii din prima ligă: Audi A4, BMW Seria 3 şi Mercedes Clasa C.
Şoferul, un asistat
În linii mari, a şaptea generaţie Passat vine cu un facelift elegant şi un pachet tehnologic copios. De fapt, arsenalul de sisteme menite să-l asiste pe şofer (Fatigue Detection, City Emergency Braking, Adaptive Cruise Control, Park Assist, Lane Assist) reprezintă principalul punct de diferenţiere între actualul şi deja vechiul model.
Obiectiv, acesta este şi unul dintre cele două capitole la care Passat stă mai bine ca oricare dintre modelele concurente (celălalt fiind calitatea perceptibilă). Un avantaj subiectiv pe care modelul german şi l-a clădit în 37 de ani de activitate (şi pe 15.000.000 de unităţi vândute) se referă la forţa brandului - de bună seamă, numele Passat are un ascendent asupra adversarilor (Opel) Insignia, (Ford) Mondeo, (Renault) Laguna sau (Seat) Exeo.
Clasa medie forfoteşte de modele care, pe anumite paliere, sunt superioare Passatului. Ford Mondeo şi Mazda6 se remarcă prin dinamism. Confortul la rulare este apanajul Citroenului C5. Nicăieri nu găsim la fel de mult spaţiu dedicat pasagerilor ca în Skoda Superb.
Opel Insignia propune o gamă mai variată (de motorizări şi echipări). Honda Accord etalează chiar mai multă sobrietate. În fine, Seat Exeo dă dovadă de mult mai multă imaginaţie (în definitiv, este un vechi Audi A4 cu altă siglă).
La fel ca un participant la o competiţie de decatlon, care nu trebuie să fie cel mai bun în toate probele pentru a câştiga, Volkswagen Passat se află mereu în plutonul fruntaş, iar la final ajunge să capteze atenţia tuturor.
CASETA TEHNICĂ
Volkswagen Passat
- Notă: Date valabile pentru versiunea sedan. Motorizările 2.0 TDI pot fi cuplate la sistemul de tracţiune integrală 4Motion. Toate propulsoarele (cu excepţia 1.6 TDI) sunt disponibile şi cu transmisie automată DSG (cu 6+1 sau 7+1 trepte). Versiunea de top va fi echipată (la o dată ulterioară) cu un motor V6 pebenzină de 300 CP, sistem 4Motion şi DSG 6+1. Preţurile urmează a fi anunţate.
VÂNZĂRI CLASA MEDIE
România, ianuarie - septembrie 2010
DISPONIBILITATE. Noua gamă Passat va ajunge în România până la sfârşitul anului