Metoda „Coletul” face victime printre români. Cum procedează infractorii cibernetici

Fraudă online. Sursa foto: Pixabay

Metoda „Coletul” continuă să facă victime printre români. Infractorii cibernetici profită de neatenția victimelor și acționează folosind firme de curierat celebre pentru a părea cât mai credibili.

Metoda „Coletul”  face ravagii

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) informează că a început să primească un număr tot mai mare de notificări, mesaje și emailuri din partea companiilor de curierat și poștă referitoare la utilizarea neautorizată a numelui acestora în campanii de fraudă, pe fondul creșterii frecvenței cumpărăturilor online.

Metoda „Coletul”  face ravagii

DNSC informează că persistă campania de fraudă care implică utilizarea identității unor companii de curierat. Odată cu creșterea frecvenței cumpărăturilor online, primim tot mai multe notificări, mesaje și email-uri din partea serviciilor de curierat sau a Poștei.

Ciberneticii infractori exploatează această rutină și trimit SMS-uri în care pretind că reprezintă aceste entități, încercând astfel să ne atragă în capcane.

SMishing-ul reprezintă o formă de fraudă asemănătoare cu phishing-ul, dar care se desfășoară prin mesaje text (SMS), fiind o combinație între termenii SMS și phishing.

Cum funcționează metoda de fraudare

Potrivit DNSC, atacatorii trimit mesaje text care par a proveni de la o sursă de încredere, precum o companie de livrare, așa cum se ilustrează în imaginile de mai jos.

Metoda „Coletul”  face ravagii

Mesajul include un link care, odată accesat, conduce victima către un site web fals, unde infractorii pretind că livrarea unui colet inexistent nu a fost realizată și că acesta trebuie să fie livrat din nou.

Iar pentru această nouă livrare, se solicită plata unei presupuse taxe de livrare, prin intermediul Revolut. Această plată va ajunge, în realitate, direct în conturile atacatorilor.

Cum să vă protejați de metoda „Coletul”

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) vine cu câteva sfaturi foarte utile:

  • Gândiți logic, citiți cu atenție când primiți un mesaj și nu acționați în grabă,
  • NU faceți clic pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute,
  • Nu apelați numere de telefon furnizate și nu răspundeți la astfel de mesaje suspecte,
  • Nu furnizați niciodată informații sensibile prin SMS,
  • Fiți atenți la mesajele text care vă solicită să acționați imediat sau să efectuați plăți în regim de urgență.

Ce trebuie să faceți dacă ați fost victima unui atac de smishing

Contactați imediat banca dumneavoastră dacă ați oferit informații despre cardul dvs. sau datele de autentificare ale contului, sau dacă ați efectuat o plată către atacatori.

Informați entitatea ale cărei date au fost utilizate pentru a facilita rezolvarea rapidă a confuziei cauzate de tentativa de fraudă. De asemenea, raportați incidentul către DNSC (prin platforma PNRISC sau la telefon 1911) și către Poliția Română (petiții@politiaromana.ro) în cazul în care ați suferit pierderi financiare, se arată în comunicat.