Meseriile viitorului. Peste 70% dintre români vor să învețe mai multe despre noile tehnologii

Sursa foto: pixabay.com

71,9% dintre români declară că ar fi interesați să învețe mai multe despre cum funcționează noile tehnologii, potrivit sondajului de opinie „AGENDA ROMÂNIA 2050. O conversație despre viitorul României”. În capitolul cinci aflăm care este percepția românilor asupra științei, tehnologiei și inteligenței artificial. Cu alte cuvinte, meseriile viitorului.

Sondajul de opinie s-a realizat în perioada 23 mai – 14 iunie 2022, pe un eșantion de 1500 de respondenți. Astfel a rezultat că 71,9% dintre români se declară interesați să învețe mai multe despre cum funcționează noile tehnologii.  În același timp, 27,6% nu ar fi interesați, iar 0,5% nu știu sau nu răspund.

Cine refuză să învețe mai multe despre cum funcționează noile tehnologii

„Persoanele până în 30 de ani, persoanele cu studii superioare, gulerele gri și gulerele albe sunt categoriile cele mai interesate să afle mai multe despre cum funcționează noile tehnologii. Manifestă un dezinteres semnificativ mai ridicat decât alte categorii față de posibilitatea a învăța mai multe despre cum funcționează noile tehnologii persoanele peste 60 de ani, inactivii pasivi și persoanele care nu au cont pe rețelele sociale”, se arată în analiza socio-demografică.

În același timp, 17% dintre cei care au răspuns sondajului declară că au participat în ultimele 12 luni la cursuri de pregătire plătite sau furnizate de angajator pentru a-și îmbunătăți aptitudinile.  Însă, 81,1% dintre cei chestionați nu au urmat astfel de cursuri.

„Bărbații au o rată de participare la formare aproape dublă față de cea a femeilor”

Prof. univ. dr. Lucian Ciolan (prorector, Universitatea București) a vorbit despre dorința românilor de a învăța pe tot parcursul vieții: „Putem observa că discrepanțele și inegalitățile clasice din societatea noastră sunt reflectate și aici: bărbații au o rată de participare la formare aproape dublă față de cea a femeilor, iar cei cu nivel de trai și de educație medii și ridicate au o pondere de aproape trei ori mai mare în populația care accesează cursuri de formare profesională. Interesant este faptul că nu regăsim discrepanțe așa de mari cum ne-am fi putut aștepta între urban și rural, iar un semn de optimism ar putea fi reprezentat de faptul că tinerii cu vârste cuprinse între 18-29 de ani investesc cel mai mult în propria formare și dezvoltare profesională.”

Politici publice esențiale pentru viitorul României

Remus Ioan Ștefureac, președinte Strategic Thinking Group, a vorbit despre scopul proiectului: ”Proiectul Agenda România 2050 își propune demararea unei conversații naționale despre politici publice esențiale pentru viitorul României pe termen lung având ca punct de plecare opiniile românilor culese printr-o serie de sondaje de opinie naționale. Pornind de la ceea ce cred românii, dorim să încurajăm o conversație amplă a experților (din mediul academic, din sectorul public și privat) pe fiecare dintre temele proiectului. Proiectul își propune realizarea mai multor studii sociologice pe șase zone majore de interes pentru viitorul României, fiecare împărțită în teme specifice: societatea viitorului, infrastructura viiorului, mediul și resursele viitorului, economia și afacerile viitorului, tehnologiile și meseriile viitorului și locul României în lumea viitorului.”