Mecanicul trenului de persoane, care circula pe ruta Arad-București, și care a fost implicat în incidentul feroviar de luni, a fost reținut de procurori. Colegii acestuia spun că accidentul de tren este unul controversat și poate avea mai multe explicații.
Magistrații îl acuză pe mecanicul de locomotivă că a acționat cu bună știință un buton care anulează sistemele de siguranță și de frânare ale trenului, la trecerea pe culoarea roșie a semaforului.
La calea ferată acest lucru este strict interzis, butonul respectiv putând fii acționat doar atunci când se primește chemare de la impiegatul din stația CFR, în care urmează să ajungă trenul.
”La data de 16.03.2023, fiind în continuarea cercetărilor în dosarul penal privind accidentul feroviar, din data de 13.03.2023, din stația Roșiori Nord, polițiștii din cadrul Biroului județean Poliție Transporturi Teleorman au dispus reținerea mecanicului de locomotivă al unui tren, pentru 24 de ore. Acesta a fost prezentat Parchetului de pe lângă Judecătoria Roșiori de Vede, cu propunere de punere în mișcare a acțiunii penale, procurorul dispunând măsura preventivă a controlului judiciar, pentru 60 zile”, anunță surse judiciare, citate de știripesurse.ro.
A intrat cu trenul direct în alt tren
Accidentul de tren, care a avut loc luni dimineața, între Roșiorii de Vede și Măldăeni, s-ar fi produs din vina mecanicului trenului de călător.
Acesta ar fi apăsat butonul de ”trecere ordonată” peste culoarea roșie a semaforului, și a intrat direct într-un tren de marfă, care transporta autoturisme Ford, aflat în față.
Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa a declarat că mecanicul nu a respectat regulamentele căii ferate.
„Dacă dormea, era mai bine, că îl frâna sistemul de siguranţă. Or el a depăşit controlat. Deci exclud somnul”, a spus Preoteasa.
Controverse legate de acest caz
Evenimentul Zilei a stat de vorbă cu un mecanic de locomotivă cu peste 25 de ani de experiență la calea ferată.
Acesta ne-a precizat că accidentul de tren de la Roșiorii de Vede are câteva aspecte care nu au fost lămurite de anchetatori.
”Ai dreptul să dai cu depășire a semaforului pus pe roșu, doar atunci când primești un ordin de la impiegatul stației CFR în care urmează să oprești. Semnalul roșu înseamnă că sectorul de drum este ocupat. În 25 de ani la calea ferată nu am auzit pe nimeni să apese acel buton”, ne-a spus mecanicul.
Regulamentul de funcționare a căii ferate mai prevede că înaintea unul semnal pus pe roșu, mai sunt și alte instrucțiuni care trebuie respectate cu strictețe de mecanicii de locomotivă.
”Înainte de semaforul de intrare pus pe roșu, trebuie să existe un alt semafor, pe galben, care te obligă să reduci viteza, la V2, sub 65 de km/h, cazul de față. Apoi, înainte de semaforul roșu există un inductor de 2000 de Hz, care are rolul de a opri trenul dacă nu ai V2-ul făcut. Aici intervine sistemul de frânare automat a trenului care blochează roțile”, ne-a mai relatat mecanicul.
”Cutia neagră” a trenului îi va lămuri pe procurori
Accidentul de tren s-a produs cu viteza maximă de 42 de kilometri la oră, iar intrarea pe roșu are clar câteva mari semne de întrebare.
”În cazul de la Roșiorii de Vede, mecanicul fie a fost chemat de impiegat să intre în stație, acesta uitând de trenul de marfă, fie a acționat cu de la sine putere, fapt ce devine incredibil. Pe locomotivă există un sistem care memorează toate datele tehnice ale parcursului din punct de vedere al respectării legislației feroviare, și care se numește INDUSI. Acest sistem îi va lămuri complet pe cei care anchetează cazul. Este cutia neagră a locomotivei”, ne-a mai relatat mecanicul de locomotivă.