Agenția spațială americană a pus la punct un aliaj cu proprietăți excepționale care protejează vehiculele spațiale de temperaturile extrem de joase de pe anumite planete ale sistemului solar.
Frigul extrem domnește asupra unor planete din sistemul solar. De exemplu temperaturile scad la -133 ° C noaptea pe Marte și nu depășesc -162 ° C la ecuatorul Europei, o lună a lui Jupiter.
Prin urmare, vehiculele lunare (roboții rover) care explorează aceste planete sunt supuse la condiții extreme.
De obicei, angrenajele metalice ale rover-urilor sunt închise într-o cutie, supranumită „cutie de viteze”, care este încălzită, pentru a le proteja și a le putea lubrifia corespunzător.
Problema majoră este că această operațiune consumă multă energie, o resursă deosebit de rară în spațiu.
Aceasta este, de asemenea, principala limită a operațiunilor efectuate de „rovers” sau de dispozitivele de aterizare în medii reci și întunecate.
Aliaje metalice amorfe
În aprilie. NASA a lansat un proiect denumit Bulk Metallic Glass Gears (BMGG) urmărind să creeze materiale susceptibile să reziste la temperaturi de -238°C.
Astfel, echipele de specialist au dezvoltat o „sticlă metalică”, un material amorf a cărui structură la scară atomică este dezordonată.
Compuse în general din 80% metale și 20% metaloizi, aceste aliaje metalice amorfe (AMA) sunt obținute de obicei prin răcirea foarte rapidă a metalului topit, astfel încât atomii să nu aibă timp să se organizeze într-o structură cristalină.
Aceste materiale au proprietăți mecanice excepționale, dar sunt încă greu de obținut fără impurități.
Prin urmare, acestea sunt destul de scumpe dar acest aspect nu reprezintă totuși un obstacol real în cazul roboților spațiali, dintre care unii costă deja câteva milioane de euro.
Potrivit experților, aliajul dezvoltat de NASA nu numai că are capacități termice formidabile, dar este de două ori mai rezistant decât ceramica sau oțelul și are proprietăți elastice mai bune.
„Cutiile de viteze dezvoltate cu această tehnologie sunt capabile să funcționeze la temperaturi de suprafață de -173 ° C. Combinate cu o rezistență mai mare la uzură și coroziune, aceste aliaje sunt materiale promițătoare pentru componentele cutiei de viteze”, spune agenția americană.
„Aceste cutii de viteze neîncălzite ar putea crește eficiența științifică a misiunilor spațiale prin reducerea consumului de energie, a masei, a complexității sistemului și a constrângerilor operaționale”,a a dăugat Keith Belvin, principalul tehnician responsabil cu proiectul Bulk Metallic Glass Gears .
„Putem astfel economisi șapte kilograme de sarcină și să facem loc unui instrument complementar”.
Un alt avantaj este că rover-ul poate efectua operațiuni pe timp de noapte, economisind în același timp suficientă energie pentru a-și folosi celelalte instrumente.
Testele de laborator au arătat că aceste angrenaje din sticlă metalică sunt operaționale în misiuni de rutină. Rămâne de analizat cum se comportă în faza de lansare, în timpul coborârii și aterizării.
Foto: NASA