Frigul extrem domnește asupra unor planete din sistemul solar. De exemplu temperaturile scad la -133 ° C noaptea pe Marte și  nu depășesc -162 ° C la ecuatorul Europei, o lună a lui Jupiter.

Prin urmare, vehiculele lunare (roboții rover) care explorează aceste planete sunt supuse la condiții extreme.

De obicei, angrenajele metalice ale rover-urilor sunt închise într-o cutie, supranumită „cutie de viteze”, care este încălzită, pentru a le proteja și a le putea lubrifia corespunzător.

Problema majoră este că această operațiune consumă multă energie, o resursă deosebit de rară în spațiu.

Aceasta este, de asemenea, principala limită a operațiunilor efectuate de „rovers” sau de dispozitivele de aterizare în medii reci și întunecate.

Aliaje metalice amorfe

În aprilie. NASA a lansat un proiect denumit Bulk Metallic Glass Gears (BMGG) urmărind să creeze materiale susceptibile să reziste la temperaturi de -238°C.

Astfel, echipele de specialist au dezvoltat o „sticlă metalică”, un material amorf a cărui structură la scară atomică este dezordonată.

Compuse în general din 80% metale și 20% metaloizi, aceste aliaje metalice amorfe (AMA) sunt obținute de obicei prin răcirea foarte rapidă a metalului topit, astfel încât atomii să nu aibă timp să se organizeze într-o structură cristalină.

Aceste materiale au proprietăți mecanice excepționale, dar sunt încă greu de obținut fără impurități.

Prin urmare, acestea sunt destul de scumpe dar acest aspect nu reprezintă totuși un obstacol real în cazul roboților  spațiali, dintre care unii costă deja câteva milioane de euro.

Potrivit experților, aliajul dezvoltat de NASA nu numai că are capacități termice formidabile, dar este de două ori mai rezistant decât ceramica sau oțelul și are proprietăți elastice mai bune.

CONTINUAREA ARTICOLULUI IN PAGINA URMATOARE