Mașinile noi vor fi dotate cu un nou sistem tehnic, menit să reducă numărul accidentelor rutiere cauzate de viteza prea mare. Noile dotări vor deveni obligatorii pentru toți producătorii auto din statele UE.
Viteza prea mare în trafic este una dintre principalele cauze ale producerii de accidente rutiere. Autoritățile iau măsuri, periodic pentru a-i determina pe șoferi să circule cu prudență și să nu calce prea tare pe accelerație.
Mașinile noi vor fi dotate cu sistemul ISA
Începând cu luna iulie 2024, toți producătorii de autovehicule vor trebui să le doteze cu noul sistem ISA, obligatoriu. Această tehnologie, deja prezentă în modelele auto recente, a fost impusă prin Regulamentului UE 2021/1958, care se va aplica de pe 1 iulie 2024.
Pentur cei ce nu știu despre ce este vorba, ISA sau Intelligent Speed Assistance monitorizează viteza de deplasare. Sistemul inteligent de asistență pentru controlul vitezei introdus pe mașinile europene determină o creștere a nivelului de siguranța pe drum.
Sistemul avertizează șoferii când calcă prea mult pe accelerație, astfel încât să se încadreze în normele legale. Este proiectat ca să încurajeze o conducătorii auto să fie mai prudenți, astfel încât să evite accidentele.
Problemele sistemului ISA
Specialiștii atrag atenția că acest sistem are și o serie de neajunsuri odată montat pe mașinile puse în trafic. ISA ar putea da rateuri, în anumite situații, emițând în mod accidental avertizări sonore. Ceea ce este destul de deranjant pentru un conducător auto.
Profesorul Andre Seeck, șeful Institutul Federal de Cercetare a Autostrăzilor (BASt) și fost președinte al EuroNCAP, a explicat pentru Heise Online care sunt problemele sistemului.
Una dintre acestea ar fi întârzierea actualizărilor pentru hărțile din sistemele de navigație. Pentru mașinile noi, aceste întârzieri pot dura până la 18 luni. Or, o astfel de deficiență poate împiedica funcționarea corectă a sistemelor de avertizare.
Mașinile dotate cu ISA nu sunt neapărat mai sigure
Regulamentul UE 2021/1958, propune diferite metode prin care sistemul de asistență poate identifica limitele de viteză pe drumurile publice. Între acestea este și recunoașterea, vizuală, prin camere aflate la bord a semnelor de circulație care limitează viteza pe anumite tronsoane. De asemenea, ISA poate obține informații din hărți.
Probleme apar și atunci când semnele nu există pe anumite trosoane, fie că au fost vandalizate sau distruse, ori poziționate incorect. De asemenea, pot apărea probleme din cauza condițiilor meteo sau a regulilor complexe și ambigue impuse pe anumite sectoare de drum.
Prin urmare, șoferul va rămâne principalul responsabil pentru încălcarea sau respectarea regulilor de circulație. ISA este doar un instrument de asistență și nu va prelua aceste responsabilități.
Pentru a evalua eficiența și precizia sistemului ISA, este esențial să se elaboreze un catalog standardizat de semne rutiere folosite în fiecare țară membră din UE. Acest catalog ar trebui să fie utilizat în procesul de omologare, fără a contraveni regulilor naționale de circulație existente.