Mai rău ca pe vremea lui Ceaușescu: Guvernul îți interzice să mergi cu mașina ta

Sursa foto: Arhiva EVZ

Guvernul României a adoptat o strategie care vizează reducerea semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră. Este vorba despre un act normativ intitulat „România Neutră - 2050”. Șoferii vor avea foarte mult de suferit.

Guvernul României a luat noi măsuri

Guvernanții au luat în vizor mașinile personale, de transport persoane sau de transport marfă care utilizează drept combustibil benzina, motorina, GPL sau chiar vehiculele hibrid, pe care și-au propus să le scoată complet din circulație până în 2050. Guvernul dorește ca, la termenul final, reducerea de emisii CO2 din transporturi să fie de 82%, față de anul 1990.

Mașina personală, folosită cel mult 6.500 km/an

Pe lângă eliminarea mașinilor pe combustibili fosili, se mai propun „rații” anuale de deplasare. O mașină ar putea să parcurgă doar 6.500 de kilometri pe an, un autovehicul destinat transportului de persoane doar 64.500 de kilometri pe an, iar un autovehicul destinat transportului de mărfuri doar 8,900 de kilometri pe an.

Ședință de guvern. Sursa foto: Facebook / Guvernul Romaniei

Cabinetul Ciolacu a aprobat, prin Hotărârea de Guvern nr. 1215 din 29 noiembrie 2023, Strategia pe termen lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Politicienii își doresc ca România să devină „Neutră”, până în anul 2050. Această strategie și hotărârea de aprobare a ei a intrat în vigoare odată cu publicarea celor două acte administrative în Monitorul Oficial al României, în data de 7 decembrie 2023.

Este o situație complicată

Comisarul european pe Transporturi, Adina Vălean, a spus că „povestea cu mașinile electrice este foarte complicată. În momentul de față, ponderea lor în piața europeană este de 1%, per ansamblu. În state cum este țara noastră, mult mai mică. (…) Europa a hotărât că avem nevoie să reducem emisiile în parcurile de mașini europene, cu anul 2035 ca termen, ca de atunci încolo să se pună pe piață numai mașini electrice”.

Comisarul a mai spus că transporturile sunt vitale pentru Uniunea Europeană. În medie, 13,2% din bugetul fiecărei gospodării este alocat pentru bunuri şi servicii de transport. Aproximativ 5% din PIB-ul Uniunii Europene provine din această industrie. Transportul este esenţial pentru mai bine de un milion de întreprinderi şi mai mult de 10 milioane de oameni îşi câştigă existenţa în această industrie. Economia țării va avea de suferit fără sectorul auto.14% din bunurile exportate anul trecut au fost vehicule, iar aproximativ 10% din totalul serviciilor exportate au fost servicii de transport.