Un bucureştean a vrut să-i facă soţiei o surpriză şi i-a cumpărat o maşină de peste 11.000 de euro, care i s-a oprit la primul semafor.
Cum aţi descrie sentimentul care vă încearcă atunci când luaţi de la dealer maşina nounouţă, iar la primul semafor vă lasă baltă? Panică, spun cei care au păţit-o. Mergând mai departe, ce aţi simţi ştiind că lunar plătiţi rata la o maşină aşa-zis nouă, dar pe care o folosiţi cu greu, având probleme la cutia de viteze? Din nou, păţiţii spun că este cel puţin frustrant.
Nu a mai intrat în prima treaptă imediat după cumpărare
I s-a întâmplat unei familii tinere din Capitală. Un soţ care a vrut să-i facă jumătăţii un cadou inedit. A profitat de oferta Porsche şi a comandat, pe firmă, un Seat Ibiza cu dotări suplimentare, la un preţ cu puţin peste 11.000 de euro. Maşina a ajuns la termen şi a fost predată noului proprietar. La primul semafor însă nu a mai vrut să intre în treapta 1 de viteză.
„Am intrat în panică, ceilalţi mă claxonau, iar eu nu ştiam ce să fac“, spune femeia, care refuză să-şi dea numele, cumva „de ruşine“. A pornit cu a doua şi până acasă nu a mai scos-o din viteză. Au urmat telefonul la dealer şi două săptămâni de aşteptat, deoarece mecanicii de la service intraseră în concediu. Au fost mai apoi întâmpinaţi cu zâmbete zeflemitoare şi replica: „Aşa ceva nu ni s-a mai întâmplat“, pentru ca mai apoi service-ul să constate că defecţiunea e reală: pinionul de viteza 1 avea probleme de prelucrare şi era necesară înlocuirea acestuia.
„Nu cunosc foarte multe despre ma- şini, dar măcar atât ştiu şi eu: cutia de viteze e esenţială la o maşină şi nu am putut să accept schimbarea unui pinion. Mi se pare normal să cer înlocuirea maşinii, pentru că nu mă pot împăca la gândul că am cumpărat, de nouă, o maşină defectă“, spune doamna L.C.
„Am refuzat să o ridic în semn de protest“
Piesa, despre care iniţial se spusese că durează 10 zile să ajungă în ţară, a fost înlocuită într-o zi. „De aici trag eu concluzia că nici măcar nu a fost înlocuită, ci pilită puţin ca să meargă“, spune femeia, care a refuzat să ridice autoturismul din service şase săptămâni, timp în care maşina a adunat şi 30 km.
„Am refuzat să o ridic, încercând prin asta să dau un semn de avertizare că nu sunt mulţumită cu schimbarea piesei şi cer înlocuirea maşinii.“ Semnalul a rămas fără niciun răspuns, maşina a fost ridicată, dar problema persistă, chiar dacă nu atât de evident. Păgubiţii au refuzat să se mai prezinte la service, dar şi-au angajat un avocat, care i-a chemat pe reprezentanţii Porsche la conciliere. „Au refuzat să vină şi am primit un răspuns de genul: «Dacă le-am da tuturor care au probleme despăgubiri, unde am ajunge?». Îi vom acţiona în judecată şi cerem pagube de 5.000 de euro, preţul unei cutii de viteze“, spune avocatul Radu Alin Andriţoiu.
Tot el spune că valoarea maşinii, calculată de dealerii de maşini rulate, a scăzut cu cel puţin 3.000 de euro, în principal din cauza defecţiunii. Procesul, care poate dura aproximativ un an, costă, pe lângă timp pierdut şi nervi, valoarea unei taxe de timbru de 800 de lei, plata unei expertize de evaluare, care are cam aceeaşi valoare, plus onorariul avocatului.
Pe de altă parte, reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor spun că nu se pot implica în acest caz, pe motiv că maşina a fost cumpărată pe firmă. O variantă la care s-au gândit păgubiţii ar fi vânzarea maşinii. „Problema e că orice intervenţ ie la cutia de viteze şi la sistemul de frânare rămân în istoricul service al autoturismului, şi pentru un potenţial cumpărător, lucrul acesta ar reprezenta un impediment major“, spune D.C.
POZIŢIA VÂNZĂTORULUI
Schimbarea maşinii, o pretenţie fără temei
De partea cealaltă, directorul Seat, Bogdan Militaru, afirmă că, din informaţ iile pe care dealerul le-a furnizat, maşina a prezentat dificultăţi la introducerea în treapta 1 de viteză. În urma constatării efectuate de specialiştii dealerului, a fost înlocuit elementul de cuplare a treptei 1, fără niciun cost din partea clientului, pentru că autoturismul este în perioada de garanţie. Obligaţia dealerului în astfel de situaţii, în perioada de garanţie, este să aducă produsul în parametrii constructivi indicaţi de fabricant, fapt care s-a şi întâmplat. „Clientul a fost informat că poate prelua autoturismul, dar a refuzat ridicarea acestuia, formulând suplimentar pretenţii neîntemeiate şi disproporţionate. Sunt informat că în acest moment autoturismul se află în posesia şi utilizarea clientului“, precizează Bogdan Militaru. De asemenea, directorul general al firmei care a vândut maşina, Răzvan Weselowski, susţine că a fost foarte înţelegător cu acest client şi a reparat defectul acoperit de garanţie în timp-record.