Masa de Crăciun 2023. Sărbători sănătoase sau cum să te bucuri de masa tradițională românească

Masa de Crăciun 2023. Sărbători sănătoase sau cum să te bucuri de masa tradițională românească Sursa: Arhiva EVZ

Descoperiți cum să vă bucurați de deliciile tradiționale de Crăciun din România într-un mod sănătos, respectând recomandările MyPlate pentru o alimentație echilibrată.

Masa de Crăciun 2023. Crăciunul în România este cunoscut pentru ospățul său copios, cu preparate delicioase și generoase, în special pe bază de carne​​.

Cu toate acestea, este important să găsim un echilibru, astfel încât să ne bucurăm de sărbători fără a ne afecta sănătatea.

Ne puteți urmări și pe Google News

My Plate, o sursă bună de inspirație, pentru masa de Crăciun

Ghidul alimentar MyPlate este editat și actualizat de Departamentul de Agricultură al Statelor Unite (USDA) și de Departamentul de Sănătate și Servicii Umane (HHS).

Aceste recomandări se bazează pe extinse cercetări științifice și sunt actualizate periodic pentru a reflecta cele mai noi descoperiri în domeniul nutriției și sănătății publice.

Studiile sunt realizate de experți în nutriție, dietetică și sănătate publică.

MyPlate este folosit ca un ghid alimentar de bază în SUA și este promovat în rândul populației pentru a încuraja alimentația sănătoasă și echilibrată.

Deși MyPlate este specific SUA, principiile sale generale de nutriție pot fi aplicate și în alte țări, chiar dacă nu este promovat oficial acolo.

Informații despre MyPlate pot fi accesate online de oriunde, deși este posibil ca accesul să fie limitat în anumite regiuni.

Așadar, să explorăm cum putem combina tradițiile culinare românești cu principiile unei alimentații sănătoase bazate pe ghidurile MyPlate, care recomandă echilibrul între cele cinci grupe alimentare​​.

Alegerea echilibrată a preparatelor, la masa de Crăciun 2023

Un preparat clasic la masa de Crăciun 2023, în România, sunt sarmalele.

Acestea pot fi servite în porții moderate alături de o salată bogată în legume​​.

Pentru a respecta recomandările MyPlate, puteți echilibra aceste preparate cu o porție mai mare de legume și o porție mai mică de carne și carbohidrați. Suna ciudat, nu?

Suntem gata să renunțăm la mămăliga sau pâinea consumată cu sarmalele? Dar la smântâna grasă, care amplifică savoarea acestora?

Servirea sarmalelor alături de legume, în loc de mămăligă sau pâine și smântână grasă, este o opțiune sănătoasă conform principiilor MyPlate.

Sarmalele sunt bogate în proteine și carbohidrați, datorită orezului și cărnii, iar adăugarea de legume echilibrează farfuria cu fibre și nutrienți esențiali. Iar echilibrul este esențial, la masa de Crăciun 2023.

Legumele adaugă volum și sațietate, cu un volum redus de calorii, ajutând la controlul greutății și la menținerea unui nivel sănătos de zahăr în sânge.

Această abordare promovează diversitatea nutrițională și echilibrul, reducând aportul de grăsimi saturate și carbohidrați simpli, care sunt adesea mai prezenți în mămăligă și smântână.

Moderarea consumului de dulciuri

Cozonacul este un desert tradițional la masa de Crăciun, adesea pregătit cu umplutură de nucă​​.

Deși este tentant, este important să ne limităm la o felie mică și să echilibrăm cu fructe proaspete sau o salată de fructe.

Atenție la preparatele din carne

Carnea de porc este piesă centrală, în bucătăria românească. Mai ales la masa de Crăciun, fiind folosită în multe feluri de mâncare, cum ar fi tochitura​​.

Alegeți porții mai mici de carne și completați cu legume sau garnituri mai sănătoase.

Includerea murăturilor în meniu

Murăturile sunt un element esențial la mesa de Crăciun și sunt o modalitate bună de a adăuga legume la masa festivă​​.

Acestea pot oferi un contrast binevenit și pot ajuta la digestie.

Piftie și colaci

Piftia este o alegere populară, dar din nou, moderația este cheia, alături de o porție de mămăligă caldă​​.

Colacii sunt, de asemenea, tradiționali, dar ar trebui serviți în porții mici​​.

Sfaturi generale pentru masa de Crăciun 2023

Pentru a menține o alimentație sănătoasă, este esențial să ne mișcăm mai mult, să controlăm tentațiile, să ne concentrăm pe consumul de fructe și legume, să nu mergem flămânzi la petreceri și să fim conștienți de alegerile noastre​.

Aceste mici ajustări pot face o diferență semnificativă în menținerea sănătății dumneavoastră în timpul sezonului festiv.