Mândria US Air Force e vulnerabilă și la fulgere

Programul F-35, cel mai costisitor avion din lume, deja întârziat și cu supracosturi, are, se vede treaba, mai multe hibe decât se poate bănui.

Fulgerul nu este neapărat cel mai periculos fenomen pentru un avion, spre deosebire de îngheț (juvraj), de exemplu. În plus, există un sistem OBIGGS (On Board Inerting Gas Generation System) care evită orice risc de incendiu sau explozie dacă este atins vreodată de fulger la nivelul rezervoarele sale.

Concret, acest dispozitiv înlocuiește oxigenul conținut în rezervor cu un gaz inert (azot), făcând astfel vaporii de combustibil să nu fie inflamabili.

Dar, cel care echipează avioanele de vânătoare F-35A (versiunea clasică) suferă de o anomalie, care a obligat Pentagonul să impună restricții de zbor și producătorul avionului, Lockheed-Martin, să-și suspende temporar livrările și să facă verificări amănunțite.

Potrivit agenției Bloomberg, care citează biroul de program F-35 (JPO), defectele din tuburile utilizate pentru a circula gazul inert în rezervoarele de combustibil au fost descoperite pe 14 dintre cele 24 de F-35A inspectate.

Problema a apărut în timpul unei operațiuni de mentenanță efectuată la baza aeriană din Hill (Utah),  unul dintre aceste tuburi fiind găsit avariat.

Prin urmare, livrările de F-35A au fost suspendate pentru a permite companiei Lockheed-Martin să efectueze verificări pe aeronavele scoase de pe liniile de asamblare.

Livrările nu s-au reluat până pe 23 iunie, producătorul asigurându-se că problema se situa „pe teren” și nu la nivelul Lockheed-Martin.

Un memoriu, citat și de Bloomberg, indică faptul că originea acestor defecte se poate datora uzurii premature a tuburilor în cauză.

Până la clarificări suplimentare, s-au impus restricții de zbor.

Astfel, avioanele F-35A trebuie să stea departe de furtuni, la o distanță de 40 km.

„Ca măsură de siguranță, JPO a recomandat comandanților de unități să stabilească o restricție de zbor pentru aparatele F-35A, care nu trebuie să zboare la mai puțin 40 km de furtuni”, a indicat un purtător de cuvânt al companiei Lockheed-Martin.

„Lucrăm cu JPO pentru a pune în aplicare acțiuni corective”, a adăugat el.

A priori, această problemă a OBBIGS nu privește celelalte două versiuni ale F-35, și anume F-35B (cu decolare scurtă/ aterizare verticală sau STOVL) și F-35C (varianta pentru marină).

F-35B folosește un OBBIGS de concepție diferită, datorită RollS-Royce LiftSystem care îi permite să aterizeze vertical. În ceea ce privește modelul F-35C, până în prezent nu au fost observate anomalii, scrie Opex 360.

Nu este prima dată când această problemă a apărut la avioanele F-35.

OBBIGS-urile instalate inițial la bordul acestei aeronave au avut de asemenea probleme, ceea ce a dus la impunerea unor restricții de zbor, care au fost ridicate odată ce o soluție a fost găsită, în 2014.