Femeia care a dat, timp de patru ani, cele mai multe "ţepe" în turismul autohton este, din nou, în atenţia autorităţilor. Alina Oana Gheorghiu-Manea - condamnată după ce a înşelat sute de oameni care au plătit bani grei pentru deplasări sau excursii în străinătate - este cercetată într-un nou dosar pentru păgubirea a 126 de persoane.
Beneficiară a unui sistem permisiv şi profitând de naivitatea unora dintre conaţionalii noştri, Alina Oana Gheorghiu-Manea a reuşit o performanţă umbrită doar de celebra "Mamă a FNI", Ioana Maria Vlas. Femeia a reuşit să înşele pe bandă rulantă, între anii 2008 şi 2011, circa 400 de românii care căutau vacanţe sau deplasări în străinătate. Sub paravanul unor agenţii de turism, "mama ţeparilor" a încheiat contracte cu hoteluri celebre, companii aeronautice şi firme care activează pe piaţa turismului cărora nu le-a plătit serviciile contractate. Alina-şase firme Alina Oana Gheorghiu-Manea a intrat în atenţia autorităţilor în anul 2010. Până atunci, însă, aşa cum reiese din voluminosul dosar aflat la Parchetul de pe lângă Tribunalul Municipiului Bucureşti, ea păcălise un număr impresionant de oameni şi se afla în litigiu cu diferiţi operatori de turism pentru neplata sumelor contractate. Până acum, se ştie că ea a administrat - în calitate de administrator sau de reprezentant al acestora - şase firme: SC CLASIC TRAVEL & TOURS SRL, GENERAL IZOCONSTRUCT SRL, GENERAL TRAVEL IZOCONSTRUCT, GEO TRAVEL, SC BRIANNA WORLD HOLIDAYS SRL, SC BELLISSIMO TRAVEL SRL şi SC GENERAL TRAVEL INVESTMENT SRL. Ultimele trei apar într-un dosar întocmit de poliţişti şi trimis în judecată de procurorii Parchetului Capitalei, în noiembrie anul trecut. Despre celelalte au relatat reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) care au dus o adevărată campanie de îndreptare a imaginii operatorilor din turismul românesc, afectată serios după ţepele date de Alina Oana Gheorghiu-Manea. Ultima ţeapă: 126 de păgubiţi
Ancheta finalizată, săptămâna trecută, de poliţiştii Direcţiei de Investigare a Fraudelor arată că, în perioada 2008 - 2011, femeia a indus şi menţinut în eroare 126 de persoane, în urma achiziţionării unor pachete turistice şi bilete de avion. Totodată, turiştii au fost puşi în situaţii neplăcute întrucât, ajungând la aeroport, au fost în imposibilitatea de efectua zborul deoarece nu se plătise biletul, sau au ajuns la hotelurile la care se presupunea că trebuia să fie cazaţi şi au constatat că pachetele turistice erau neonorate de agenţiile de turism administrate de Alina Oana Gheorghiu-Manea. În acest mod, ea a produs părţilor vătămate un prejudiciu de aproape 80.000 de euro (de 317.177 de lei, 5.922 euro şi 1.770 dolari), constând în contravaloarea biletelor achitate şi neonorate. "Este un dosar întocmit pe baza declaraţiilor a doar o parte dintre cei păgubiţi. Aceştia au aflat că alţii, înaintea lor, făcuseră plângeri penale pe baza cărora femeia a şi fost condamnată. Este posibil ca, după mediatizarea acestui caz, să apară şi alţi păgubiţi care vor depune mărturii într-un alt dosar", au precizat pentru EVZ surse din rândul anchetatorilor. La propunerea Direcţiei de Investigare a Fraudelor, Parchetul de pe lângă Tribunalul Bucureşti a pus în mişcare acţiunea penală, a emis rechizitoriul şi a sesizat instanţa competentă să o judece pe Alina Oana Gheorghiu-Manea prntru înşelăciune. După ea, potopul Din probele adunate de poliţişti şi procurori reiese că activitatea infracţională a celei mai cunoscute escroace a început în anul 2008. Pe atunci, ea era administrator special al SC CLASIC TRAVEL & TOURS SRL. În urma unui litigiu cu o altă firmă, societatea a intrat în insolvenţă. Nu a fost un capăt de lume pentru Alina Gheorghiu pentru că, ulterior, a devenit administrator la altă societate. "Când era strânsă cu uşa şi nu mai avea cale de ieşire, femeia lichida societatea, dacă era a ei, sau pleca, pur şi simplu, lăsând în urmă datoriile şi procesele pe capul administratorului", ne-a explicat unul dintre anchetatori. Aşa s-a întâmplat cu SC BRIANNA WORLD HOLIDAYS SRL, de exemplu, al cărei patron - Vladimir Decu - a depus o plângere împotriva acesteia pentru înşelăciune şi delapidare. Pusă în libertate, a continuat să înşele Cei care au fost păgubiţi de ea au povestit pe site-ul antiţepari.ro dar şi pe diferite forumuri cum au fost păcăliţi de aceasă femeie. Unul dintre ei, care s-a şi constituit parte în dosarul care a condus la condamnarea ei, a povestit cum i-a dat Alinei Gheorghiu 25.000 de euro cu care aceasta şi-a plătit datoriile la cămătari. Cazul este cu atât mai frapant cu cât omul a fost păcălit la scurt timp după ce Alina Gheorghiu fusese reţinută de procurori pentru înşelăciune dar lăsată în libertate de judecători pe perioada cercetărilor. Iată ce scria omul pe data de 24 august 2011: "Fac parte dintr-o organizaţie non profit care, printre alte activităţi, se implică şi în susţinerea şi ajutorarea unei şcoli din Kenya. Împreună cu alţi 27 de oameni trebuia să mergem vara asta, timp de cinci săptămâni, într-o mahala din Nairobi, capitala Kenyei. Fiind un grup aşa de mare a fost destul de dificil să găsim o ofertă bună şi bilete pentru toţi. Aşa am dat de agenţia Bellisimo Travel, situată chiar lângă Ambasada SUA. Cu câteva ore înainte de a pleca, am aflat cu stupoare că d-na Manea nu achitase biletele rezervate pentru noi, ci a folosit cei 25.000 de euro pentru a-şi achita datoriile avute la cămătari". În zadar a încercat omul să recupereze banii. A fost nevoit să apeleze la ajutorul poliţiei. Rămân cu paguba Acesta este, însă, doar una dintre sutele de ţepe marca "doamna Alina". Un alt caz este ce al unui grup de sportivi care trebuia să ajungă în Japonia, la un concurs de arte marţiale. Luptătorii români au fost nevoiţi să rămână acasă din cauza ei. Tuturor celor care s-au constituit parte în dosarul pe baza căruia Alina Gheorghiu a fost condamnată Tribunalul Bucureşti le-a admis solicitarea de recuperarea pagubelor. "Mama ţeparilor" a fost condamnată la cinci ani de închisoare şi obligată să plătească pagubele. Numai că, susţin surse din rândul anchetatorilor, sutele de păgubiţi, persoane sau firme, nu prea au pe cine să execute. "Femeia nu are nimic pe numele ei. Nicio proprietate, nimic. Din păcate, păgubiţii nu au de unde să recupereze paguba", a precizat pentru EVZ aceleaşi surse. În aceste condiţii, păgubiţii pot avea doar satisfacţia condamnării la închisoare şi, eventual, creşerea pedepsei după judecarea celui de al doilea dosar. Un risc pentru toate agenţiile de turism Cazul Brianna World Holiday a "explodat" în mass-media chiar în seara zilei de 25 Decembrie 2010 atunci când clienţi ai agenţiei au fost întorşi din drum de pe Aeroportul Otopeni din cauză că Alina Gheorghiu nu achitase contravaloarea biletelor. În pragul sărbătorilor de iarnă, apariţia în presă a acestor cazuri risca să zdruncine credibilitatea agenţiilor de turism. Din acest motiv, ANAT a făcut tot posibilul să se distanţeze de a Alina Gheorghiu. Potrivit reprezentaţilor ANAT, totul a început de la reclamaţia transmisă mass-mediei şi ANAT (preşedintei Corina Martin), de către o femeie - A. Farkas. Autoritatea competentă a fost notificată despre faptul că această turistă, care a cumpărat bilete de avion prin intermediul agenţiei Brianna World Holiday, a fost debarcată de la decolare de către reprezentanţii companiei aeriene, pe motiv că biletele achiziţionate au fost anulate de către agenţia emitentă. Preşedintele ANAT a răspuns turistei în aceeaşi seară, şi a înaintat reclamaţia către ANPC şi MDRT - Departamentul de Control, pe care i-a contactat pentru soluţionarea cazului. Reacţia Departamentului de Control al MDRT, condus de Dorin Gherghina a fost promptă şi imediat după Craciun, în data de 29.12.2010, a fost efectuat un control la sediul agenţiei Brianna World Holiday, soldat cu retragerea licenţei. Cazuri similare După ce turista păgubită a sesizat cazul pe diverse bloguri, pe care a invitat şi alţi păgubiţi să se adreseze ANAT, pe adresele de e-mail ale Patronatului s-au primit multe alte plângeri asemănătoare, care au fost direcţionate de asemenea, către MDRT şi ANPC. Din comentariile de pe blogurile şi website-urile pe care s-a discutat acest caz, a reieşit că agenţia de turism o are în spate pe Alina Oana Manea Gheorghiu, cunoscută în breaslă prin pagubele produse de agenţiile administrate de ea anterior. Pentru a lămuri situaţia, ANAT a organizat, în data de 24 ianuarie 2011 o întâlnire în cadrul căreia, persoanele păgubite să aibă posibilitatea să se întâlnească direct cu reprezentanţii MDRT, IGPR, ANPC, cărora să le adreseze direct întrebările care se impuneau. În acest context, au fost aduse la cunoştinţa celor prezenţi şi alte cazuri similare (New Travel&Tour, Pro Travel & Tour), respectiv demersurile întreprinse de ANAT în această privinţă. Viciile legislative dau cale liberă infractorilor Dorin Gherghina (MDRT) a menţionat, la întâlnirea de la ANAT, că instituţia ministerului a întreprins toate măsurile legale atât în cazul Brianna World Holiday, cât şi în toate celelalte cazuri sau sesizări care au fost transmise de către ANAT, cu aplicarea sancţiunilor prevăzute de legislaţia în vigoare (amendă, suspendarea licenţei, retragerea licenţei). În ceea ce priveşte retragerea brevetului de turism persoanelor care au comis asemenea fraude, există un impediment legal în această privinţă şi anume este necesar să se fi pronunţat o hotărâre judecătorească definitivă prin care persoana să fie condamnată pentru săvârşirea unor asemenea fapte, cu înscrierea acestora în cazierul judiciar. Aceeaşi situaţie se regăseşte şi în privinţa eliberării licenţei - MDRT nu poate refuza acordarea licenţei solicitantului, dacă acesta îndeplineşte toate condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare. Astfel că, unicul lucru pe care îl poate face MDRT în asemenea situaţii este să acţioneze în limita cadrului legal, respectiv să apeleze la celelalte instituţii ale statului care sunt abilitate să întreprindă măsurile legale şi să aplice sancţiunile corespunzătoare în funcţie de gradul de vinovăţie stabilit.